17 februar 2014

Vinter Porter fra Amager Bryghus

Blandt de faste sæsonøl fra Amager Bryghus er deres Vinter Porter. Legedrengene fra Amager kalder den selv en klassisk krydret vinterporter, uden krydderier... Øh ja, men jeg synes at det er en rigtigt god øl, med masser af smag.

Vinter Porter er en flot kaffesort porter på 6% Alc, med et tæt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Etiketten er, som på de fleste af de faste øl, ret afdæmpet og lidt kedelig i det, men på en god måde. Øllen har en dejlig aroma, med duft af krydret malt og lidt brændt i baggrunden. Jeg havde forventet et ordentligt skud humle, men jeg synes faktisk at bitterheden er rigtigt fin begrænset, hvilket fortsætter i selve smagen, hvor der er en god bitterhed uden at den bliver dominerende.  Det er en klassisk mild porter, med en let brændt smag og dejligt krydret malt i eftersmagen. Jeg synes at det er skønt at man kan få så meget fylde og smag i en øl på relativt beskedne 6%.
Vinter Porter er en rigtigt god øl, som jeg giver en karakter på 8 ud af 10.

Amager Bryghus er ved at lave en større ombygning i deres kælderlokale, så de får bedre plads til deres udstyr og til nogle nye gæringstanke. Det vil betyde at endnu flere øl vil flyde fra Amager, og forhåbentligt nå længere ud over landet, så flere får smagt på sagerne.

Øl:
Vinter Porter
Bryggeri:
Amager Bryghus
Øltype:
Porter
Alk.:
6 %
Købt:
Superbrugsen Hedehusene

Ingen kommentarer:

Send en kommentar