06 februar 2014

Nut Brown fra Ale Smith

Det amerikanske bryggeri Ale Smith laver nogle spændende men temmeligt dyre øl. Jeg har smagt deres Brown Ale med det nøddede navn Nut Brown, men blev desværre lidt skuffet. Som jeg skrev i min anmeldelse af Newcastle Brown Ale kan en Brown Ale være næsten hvad som helst, men selvom Ale Smith på flasken af Nut Brown skriver at det er en traditionel engelsk Brown Ale havde jeg ventet mig lidt mere smag.

Nut Brown
Ale Smith
Nut Brown er en kastaniebrun Ale på 5% alc, med et tæt flødefarvet skum som holdt længe. Jeg synes at flasken er lidt kedelig, men ellers er det en ganske pæn øl.
Aromaen er mildt bitter, med duft af nødder, malt og lidt karamel. Selvom Ale Smith skriver at den er brygget som en engelsk øl, havde jeg forventet lidt mere bitterhed eller i det mindste lidt kant. Smagen er heller ikke ret bitter, men der er en fint krydret smag, samt smag af nødder, malt og lidt karamel. I eftersmagen bliver det krydrede ret gennemtrængende og giver også noget bitterhed, men det er ikke nok til at gøre øllen spændende.
Nut Brown er da en ganske udemærket øl, bevares, men når jeg giver 95,- for en øl så forventer jeg altså mere smag og fylde end jeg får i en øl til 16,-. Men det er måske bare mig.
Jeg giver Nut Brown en karakter på 7,5 ud 10.

De andre øl jeg har smagt fra Ale Smith har været rigtigt gode, bla deres Yule Smith, så jeg skulle nok have taget teksten på flasken lidt mere alvorlig, og troet på at det var en almindelig engelsk øl. You live and learn.

2 kommentarer:

  1. Kr. 95,00 er også en høj pris for øllen. www.bestofbeers.dk har den til kr. 75,00��Anyway - hvis ikke den lever op til forventningerne er den stadig for dyr.
    Ellers et godt bryggeri.
    Og en god blog du har dig��

    SvarSlet