20 januar 2013

Fanø Kunsternerøl Nr. 4

Jeg havde fødselsdag forleden, og blandt de goder gaver, var en mængde øl fra Fanø Bryghus, som 2 af mine venner købte derovre i efterårsferien. Under brygmester Ryan Witter-Merithew lavede Fanø en utrolig masse spændende øl, og dette var en smagsprøve på nogle af dem.

Kunstnerøllene fra Fanø Bryghus er gode øl, hvis etikette prydes af malerier lavet af nogle af øens malere. Dem har de åbenbart mange af på den lille vadehavsø. Jeg har tidligere anmeldt Kunstnerøl Nr 1, Nr. 2 Viola Sofia og Nr. 3 Havgus, og her får I så nummer 4.

Fanø Bryghus lineup
Kunstnerøl Nr 4 forrest
Kunstnerøl Nr. 4 er en kulsort Porter (eller Imperial Chocolate Stout) på 10% alc, med et luftigt nøddebrunt skum, som efterlod lidt blonder på glasset. Etiketten er malet af Fanø kunstneren Finn Hjortskov Jensen, som maler en art impressionistiske landskabsmalerier.
I aromaen er der duft af chokolade, lidt malt, lidt træ, mørke krydderier, og der hele bindes sammen af en god bitterhed i baggrunden. Jeg syntes at smagen var fantastisk god, for her suppleres malten og chokoladen, af lidt kaffesmag, og en røg-agtig brændt smag, som holdt ved i eftersmagen. Øllen er brygget med lactose, hvilket nok bidrage til dens store lækre mundfylde, og giver lidt fin mælkesyrlighed i eftersmagen, som spiller dejligt sammen med eftersmagen af brændt malt og lakrids.
Jeg synes at Kunstnerøl Nr 4 er en fantastisk god øl, og gav den en karakter på 9/10.

Inden for den nærmeste fremtid, må jeg vist hellere få anmeldt nogle flere af de fantastiske øl fra Fanø Bryghus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar