21 januar 2012

Hagbards Bock - fin øl fra Dagmar Bryggeriet

Dagmar Bryggeriet er et lille familieejet bryggeri som ligger i Ringsted. Det har eksisteret siden 2006, og sælger mest deres øl lokalt. Jeg har familie i Ringsted, og var så heldig at få nogle øl fra Dagmar Bryggeriet i fødselsdagsgave, og det var jo ikke så ringe, for det er gode øl.

Hagbards Bock
Dagmar Bryggeriet

Den første jeg har smagt på, er en Hagbards Bock, som er en flot nøddebrun Bock øl på 5,9% alc. Dagmar hverken pasteuriserer eller filtrerer deres øl, så efter tysk forbillede er Harbards Bock lettere uklar selvom det er en lagerøl. Det er god stil :)
Skummet var tæt og lysebrunt, og forsvandt hurtigt.
Jeg syntes at aromaen var rigtigt god, specielt af en undergæret øl, med duft af karamel, lidt blomster og nødder. Jeg syntes også at smagen var god, med en rigtig god mundfornemmelse, og en udemærket balance mellem sødme, bitterhed og syrlighed. Eftersmagen var halvlang, krydret og sød.
Bock øl kan jo være mange forskellige ting: lyse, mørke, maltede eller humlede, så jeg synes aldrig at man helt ved hvad man skal forvente. Hagbards Bock var en ganske udemærket øl, af en undergæret øl, letdrikkelig men med god smag, så jeg gav den en karakter på 7.

Jeg smagte for nogen år siden et par øl fra Dagmar Bryggeriet på Københavns Ølfestival, og de var også ret gode. Jeg har 2 øl mere fra dem på lager, og glæder mig til at smage på sagerne :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar