18 maj 2017

Forventninger til Ølfestivallen 2017

I dag startede Ølfestival 2017 i Lokomotivværkstedet i København. Festivallen er lige så stor som sidste år, med stande fra masser af bryggerier og over 1000 forskellige øl.  Jeg har kigget lidt i programmet, og vil her komme med mine anbefalinger til festivallen.

I år kan man få guidene ture på Ølfestivallen. Hvis man ikke er så hjemmevant i de mange danske
mikrobryggerier, lyder det da som en fantastisk idé at man kan blive guidet rundt til nogle gode øloplevelser. Eller for den sags skyld hvis man tror at man har prøvet det hele, men godt kunne trænge til at blive overrasket. Jeg synes at det er et sjovt initiativ.

Jeg er det sidste år blevet meget begejstret for polske øl, og vil derfor anbefale et besøg på Ninkasiras stand. De har en masse spændende øl med, og har desuden brygger besøg fra hele 6 forskellige polske mikrobryggerier, som hen over festivalens 3 dage vil komme og præsentere deres øl. Flere af disse bryggerier benytter lejligheden til at holde Tap-Take-Overs på de københavnske ølbarer hen over weekenden. Der er også et par andre stande som har øl fra Polen og de Baltiske land, og dem tror jeg da også lige jeg skal forbi.

En af de største fornøjelser for mig er altid at besøge håndbrygger standene. Der er mange danske håndbryggere som laver virkeligt gode øl, og jeg vil varmt anbefale at besøge både Håndbrygger standen og foreningen Herodes. Selv skal jeg i det mindste hen og smage de øl som Martin Klausen hos Herodes har med. Martins øl 'Granspa's Wet Dream' var en af de bedste øl jeg smagte på Ølfestivallen i 2016.

Begejstrede gæster hos Indslev
Ølfestivallen 2017
Hos Ugly Duck har de igen nogle spændende nye øl med, bla. en Pumpkin Ale, en NE-IPA, samt en fadlagret Tequila IPA. Indslev har lavet en kickstarter, på Boomerang, for at starte en større produktion af fadlagret øl, så hvis du kan lide de fadlagrede øl fra Ugly Duck, kan du sætte penge i at få endnu flere af slagsen :)
Fantombryggeriet Syndikatet har efterhånden et velvoksent udvalg af øl, og har hele 6 nye med på årets festival. Jeg synes at Syndikatet laver nogle dejlige øl, og jeg bliver sandsynligvis lokket til at slå et smut forbi deres stand.
Herslev Bryghus har i år 18 forskellige øl på hanerne, bl.a. nogle eksperimenter fra den nye Brygmester Tim Rose. Jeg tror da lige, at jeg lister forbi og smager på sagerne.
Tomas Schøn og Daniel Piloni startede sidste år bryggeriet Bad Luck Brewing. Jeg har endnu ikke smagt nogen af deres øl, så det skal jeg helt sikkert prøve på festivallen.
På Thisteds stand er der besøg fra det belgiske bryggeri Hof Ten Dormaal. De laver nogle rigtigt spændende, og rimeligt dyre, øl, så dem skal jeg prøve nogle af.
Ude på Fanø Bryghus har de fået 2 nye bryggere, Steve Rold og Ryan Brei, som har en masse nye spændende øl med på festivallen. Jeg tror at jeg har smagt de fleste af dem, men jeg skal lige forbi for at være helt sikker ;)
På festivallen bliver der flere og flere stande fra ølimporterer og forretninger, bl.a. Kvickly Allerød, som har et stort udvalg af øl fra f.eks. Bøgedal og Stigbergets.

Det bliver som sædvanlkgt nok at se til, når jeg fredag skal besøge årets Ølfestival. Det skal nok blive hyggeligt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar