04 februar 2017

Thy IPA - Humle fra Thisted

De laver mange gode øl på Thisted Bryghus, men de har aldrig rigtigt gjort det i IPA'er. Det er nu også fint med mig, da jeg synes at der er rigeligt med IPA'er i butikkerne. Nu har Thisted dog lavet en IPA til COOP butikkerne, med det meget Nordjyske navn Thy IPA.

Thy IPA fra Thisted Bryghus
Thy IPA
Thisted Bryghus
Thy IPA er en ravgylden øl på 6,6% alk, med et tæt flødefarvet skum som holder længe. Aromaen har en fin lav bitterhed, sådan på niveau med en engelsk IPA vil jeg sige, og en udemærket humleduft af citrus og græs. Det samme finder jeg i selve smagen, hvor en ganske fornuftig bitterhed suppleres af masser af humlesmag af græs, grape og vindruekerner. Jeg synes at det virker som en lidt kunstig humlesmag, som nok stammer delvist fra humle-ekstrakt, men det er der jo mange bryggerier som bruger til at give dybde i humlearomaen. I baggrunden ligger der lidt smag af malt, som er med til at give en ganske fornuftig mundfylde.
Jeg synes at Thy IPA er en ganske udemærket øl, og giver den en karakter på 7 ud af 10.

For tiden er det moderne med de såkaldte NE IPA'er, hvilket er uklare IPA'er med masser af humle og lav bitterhed, og det er da lige før Thy IPA, med dens uklare humlede udtryk. kunne regnes som en NE IPA. Men, så mangler der alligevel noget friskhed og frugtsmag. Men af en øl til 20-25,- synes jeg at Thy IPA er rigtigt fin.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar