07 juli 2016

Kihoskh IPALot fra Mikkeller

Mikkeller har i mange år haft en fint samarbejde med den skønne forretning Kihoskh, hvilket bl.a. har affødt en række øl brygget specielt til forretningen. Jeg anmeldte for 5 år siden den lækre APA Thørst Bonanza, men har ellers ikke været forbi øllene.


Kihoskh IPALOT fra Mikkkeller
Kihoskh IPA LOT
Mikkeller
IPALOT er en uklar gylden IPA på 6,3% alk, med et luftigt hvidt skum som efterlader fine blonder på glasset. Jeg har lidt på fornemmelsen, at Mikkeller er blevet fan af skum-forbedrende enzymer, men jeg aner ikke om det er rigtigt. På etiketten går Mikkeller figurerne Sally og Henry tilsyneladende hver for sig. Muligvis for at finde det lille hus.
Aromaen er dejligt humlet, med duft af citrus, grape, vindruekerner og lidt ananas og eksotisk frugt. Selve bitterheden er ikke specielt høj, men det opvejes af den gode humle. Jeg synes næsten af IPALOT dufter lidt af Brettanomyses, men det kan godt være, at det bare er fordi den er meget tør. Bag humlen ligger en svag duft af lys malt, som også i smagen støtter lidt op om humle herlighederne. Der er smag af citrus, melon, grape og ananas, hvilket sammen med en rigtig god bitterhed, og en antydning af malt smag for mundfyldens skyld, give en rigtigt lækker IPA. Humlesmagen bliver hængende i en lang frisk eftersmag.
Jeg synes at IPALOT er en dejlig øl, og giver den en samlet karakter på 8 ud af 10.

Kihoskh øllene har altid nogle glade og lidt skøre navne, men denne øls navn er altså 'jeg tisser meget' ???? I P a lot. Ja, ja, sjovt nok. Det er en dejligt frisk og letdrikkeligt øl, og så kommer man jo nemt til at drikke nogle stykker...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar