18 juli 2016

The Convict - ESB fra Beer Here

I sidste uge var jeg en tur på Banksia, hvor jeg smagte på lidt gode øl. En af disse var Banksia's nye husøl 'The Convict', som er brygget af BeerHere. Banksias barchef Kasper har god kontakt med Christian og Jessica på BeerHere, som bl.a. besøgte baren til den store blindsmagnings-konkurrence Old Vs New. Banksia er både ølbar samt Australsk restaurant, så det er naturligvis meningen at deres husøl skal passe godt til mad.

The Convict
BeerHere
The Convict er en kobberfarvet Ale på 5% alk, med et utroligt flot beige skum som holder længe.
En ESB, Ekstra Special Bitter, er en lys engelsk Ale med en, efter engelske forhold, god bitterhed. Denne fra BeerHere er lavet efter denne præmis, men er brygget med humle fra Australien/New Zealand, hvilket skulle give en mere frisk citrus/melon bitterhed.
Aromen er dejligt bitter, med humleduft af citrus og græs, samt en god malt-duft i baggrunden. I smagen er de også en rigtig god maltsmag, med sådan en smule karamelsmag. Der er humlesmag af citrus og græs, og en rigtig god bitterhed, som er kraftigere end der ville være i en original engelsk ESB. Men det er kun godt, for de engelske ESB'er jeg har smagt har ærligt taget været ret kedelige. Her er der en rigtig lækker bitter balance mellem humle og malt, og en lang lækker eftersmag hvor både malten og bitterheden har god plads.
Jeg synes at The Convict er en virkeligt dejlig øl, så jeg giver den en samlet karakter på 8,5 ud af 10. Ideén på Banksia er, at husøllen skal passe til mad, og det synes jeg helt bestemt at The Convict gør.

Det var en god dag at besøge Banksia på, for ud over de gode øl på fad, var der sat en helstegt pattegris på grillen. Og der blev delt
gratis portioner ud til de sultne øldrikkere!
Det er sgu god stil :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar