10 juni 2016

Space Coast - Rum IPA fra Edge Brewing

En skov af mikrobryggerier er de sidste år skudt frem i Spanien, så der ifølge Ratebeer nu er hele 598 spanske bryggerier. I Danmark har vi, til sammenligning, 185 aktive bryggerier. Blandt de få spanske bryggerier, som man kan finde øl fra herhjemme er Edge Brewing fra Barcelona. Det blev grundlagt i 2013 af de 2 amerikanere Allan og Scott, som ikke bare brygger amerikanske øltyper med amerikansk humle, men som simpelthen også købte hele bryggeriet i USA og fik det sat op i Barcelona.

Space Coast
Edge Brewing
Space Coast er en ravgylden session IPA på 4,5% alk, med et tæt hvidt skum som holder længe. Med en session IPA mener de at den har mindre alkohol og mindre bitterhed en en standard IPA, så den er mere let-drikkelig. Jeg synes at det er en rigtigt flot øl, med en både informativ og lidt sjov etikette. Jeg ved godt at det er meget nørdet, men jeg synes at det er fantastisk når et bryggeri finder plads til at skrive lidt konkrete data om øllen.
Aromaen er let og frisk, med en fin lav bitterhed og en fin duft af humle. Der er en tør duft af melon og grape, men ikke mere bitterhed, end at øllen dufter mere som en amerikansk Pale Ale end som en IPA. Men det er jo heller ikke så dårligt :) Space Coast har kun en IBU på 31, men i smagen er der rigtigt meget humlesmag af grapefrugt, melon og græs, hvilket sammen med en let maltsmag giver en rigtig god mundfylde, og en dejlig lang eftersmag.
Jeg synes at det er lidt noget pjat at kalde Space Coast for en Session IPA i stedet for bare at kalde det for en Pale Ale, men jeg synes at det er en rigtigt lækkert humlet øl, så jeg giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

Edge Brewing blev på Ratebeer valgt som årets bedste nye bryggeri for 2014, og var med på Copenhagen Beer Celebration 2016, hvor de havde nogle rigtigt fine øl med. Jeg glæder mig til at smage flere af deres øl :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar