11 september 2015

Grunge IPA fra Svaneke Bryghus

Fakta har holdt et ølvalg, hvor man kunne stemme på 4 forskellige øl, som var i konkurrence om at blive en fast del af Faktas øl-sortiment.
Vinderen blev noget så usædvanligt som en sort IPA, nemlig Grunge IPA fra Svaneke Bryghus.
I den gode sags tjeneste, har jeg været en tur i Fakta for at erhverve vinderen, og den er faktisk ganske udemærket til prisen.

Grunge IPA fra Svaneke Bryghus
Grunge IPA
Svaneke Bryghus
Grunge IPA er en mørk kastaniebrun IPA på 6% alkohol, med et tæt lysebrunt skum som holder længe.
Etiketten skal tilsyneladende forestille Bornholm i en blodrus, så det er en øl som er til at få øje på.
Aromaen er mild bitter, med en anelse humleduft af græs. Der er en fin let duft af malt, sådan lidt brændt malt måske, og en svag antydning af kaffe. Hvor aromaen er noget lettere end jeg havde forventet, er der derimod masser af gang i smagen. Der er en fin bitterhed, en god smag af brændt malt, og lidt smag af kaffe. Humlesmagen gemmer sig lidt, men folder sig mere ud i eftersmagen, hvor den går hen og bliver helt grape agtig. Så vi ender i en meget lang eftersmag med grape og kaffe.... Ok, så. Hvis man er glad for både grapefrugt og kaffe, så vil man sikkert synes at det er skønt at smagen bliver hængende i 10 minutter. Men det er jeg så ikke.
Det er en ganske letdrikkelig øl, her spiller det nok ind at den er på 'kun' 6% alk, men den er brygget med rugmalt, hvilket er med til at give en god dybde i smagen. Jeg kan godt lide at matche øl med mad, men her tror jeg at Grunge IPA'en kommer til kort, for jeg ved ikke lige hvad mad som passer med kaffe og grape. Måske ost.
Jeg synes at Grunge IPA er en ganske udmærket øl, og giver den en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Grunge IPA'en kommer fremover til at koste 19,- i Fakta, og til den pris synes jeg at det er en rigtigt fornuftig øl, med masser af smag. Jeg synes egentligt at de her ølvalg er noget pjat, men hvis de giver 'special-øllene' noget omtale og spalteplads i annoncerne, så flere havner i de danske indkøbskurve, ja så er jeg faktisk godt tilfreds.
Højt Skum !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar