16 september 2013

Raging Bitch - syret Belgian Style IPA

En belgisk IPA er ikke en IPA lavet i Belgien, men derimod en IPA brygget med belgisk gær. Belgisk ale gær giver den dybe frugtagtive smag, fra estere, som man kender fra fx de belgiske klosterøl, og giver IPA'er en masse nye smagsnuancer. I standard IPA bruger man derimod en neutral gær, fx  SafAle US gær, som ikke giver meget smag, for at smagen fra humlen skal blive det fremtrædende. Flying Dogs øl Raging Bitch er en belgisk IPA, hvor der er brugt masser humle, men samtidigt er en masse andre smagsindtryk.

Raging Bitch
Flying Dog Brewery
Raging Bitch er en flot ravgylden IPA på 8,3% alc, med et tæt hvidt skum som forholdsvis hurtigt forsvandt. Hunden på etiketten af denne øl, har Ralph Steadman tegnet endnu mere syret end på Doggie Style og UnderDog, men det er også et lidt syret øl.
Aromaen er ret bitter, med meget frugt duft af en IPA men også humleduft af melon, eksotisk frugt, vindruekerner og lidt grape. Der er utroligt meget smag i Raging Bitch, men den er ret speciel og kræver vist lidt tilvænning. Bryggeriet skiver selv at den har noget funk, som spontangærede øl, og den er da også lidt syrlig, hvilket jeg slet ikke havde forventet. Der var smag af grape og vindruekerner, og en ret stor bitterhed, den har en IBU på 60, som specielt kom frem i eftersmagen. I den halvlange eftersmag var der samtidigt også en nærmest sødlig frugtsmag, og lidt syrlighed.
Jeg synes egentligt at Raging Bitch er en ret spændende øl, jeg havde bare slet ikke forventet at den ville være syrlig. Som en Orval med et ordentlig skud humle. Jeg gav den en karakter på 7,5 ud af 10, og jeg kan ikke udelukke at jeg kunne blive gad for den hvis jeg smagte den igen.

Øl og kultur står godt sammen, så inspireret af Flying Dog øllene, er jeg gået igang med at læse Hunter S. Thomsens bog Fear and Loathing in Las Vegas, hvor Ralph Steadsmans vanvittige tegninger nærmest er en del af historien.
Det er en bindegal historie, hvor man virkeligt skal holde tungen lige i munden for at følge med.
Så hjælper det med en god øl til at dulme nerverne.
Højt Skum !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar