23 februar 2011

Thisted Black Ale

Thisted Bryghus har 2 øl på Ølentusiasternes top 10, Black Ale og Jule Ale 2010. Juleøllen er det jo nok for sent at skaffe, men jeg har smagt på deres Black Ale, og den var meget bedre end jeg havde regnet med.

Black Ale er en porter på 8,2%, lavet med bryggerens nye stick, lavasten. Det er som om der for tiden skal lavasten i alle øl fra Thisted. De skriver selv:
Den gamle brygmester har brugt en ældre metode med opvarmede lavasten til sin sidste overgærede øl. Stenene sænkes ned i urt, og der dannes et karamellag omkring stenene, som så anbringes i lagertanken. 
Karamellen frigøres til øllet under den lange kolde eftergæring, og metoden giver, sammen med en eksplosion af humlenuancer, en ganske særlig aromatisk karakteristika til øllet.
Normalt synes jeg faktisk stort set ikke at jeg kan smage det ekstra karamelt sødme som det burde give, men i denne porter er der noget om snakken.

Øllen er sort som natten, med en god kraftig duft. Den lugter som en god mørk porter, med tydelig kaffe. Skummet er nødebrunt og tæt, og holdt længe.
Jeg synes at smagen er rigtig god, med tydelig kaffesmag, lidt røg, og også en ganske fin karamelt sødme, fra lavastenen går jeg ud fra. En rigtig god mørk velafbalanceret porter, med en stor mundfylde, og med god bitterhed og god sødme. Eftersmagen var meget lang, domineret af kaffesmagen og noget bitterhed.
Alt i alt var det en rigtig god porter, så jeg giver den en karakter på 9,5.




Black Ale var en rigtig positiv oplevelse. Jeg lurer dog lidt på, om det mon ikke stort set bare er deres velkendte Limfjordsporter, bare med lavasten. Ikke at det er dårligt, da Limfjordsporteren absolut er en af mine favorit øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar