19 januar 2011

St. Eriks IPA og Wisby Weisse

Det svenske Systembolag er en fantastisk forretning. Et godt Systembolag har et øludvalg som kan få enhver ølnørd til at falde i svime. En anden god gang vil jeg skrive et indlæg om Systembolaget, men i dag vil jeg blot berette om 2 øl jeg har købt der.

St. Eriks IPA
fra Three Towns

St. Eriks IPA er brygget på det svenske bryggeri Three Towns Ind. Brewery. Opskriften er lavet af en svensk øl ekspert som hedder Jessica Heidrich. Hun er somelier, har vundet en masse priser for sine øl, og er med i flere svenske øl foreninger. Bloggen Ufiltreret har en artikel om hende her.
Det er en flot gylden IPA, med en fin humle aroma, og en god rund smag. Og så er det jo en flot flaske :)
Dem som elsker de vildt humlede double eller tripple IPA'er vil nok finde denne IPA lidt tynd, men jeg synes at smagen er lige tilpas. Den har god humle uden at være overdreven.
Med en fin bitter eftersmag, lander St. Eriks IPA på 7 på min 10 skala.



Wisby Weisse
fra Gotlands Bryggeri
Wisby Weisse er brygget af Gotlands Bryggeri. Jeg har ved en anden lejlighed smagt deres Klosterøl, hvilken jeg ikke var synderligt imponeret af. Men denne hvedeøl er ganske glimrende.
Øllen er smuk ravgylden, med fint hvidt skum. Den dufter skønt, lidt af humle samt citrus og noget lidt frugt agtigt. Og så naturligvis af hvede :)
Jeg syntes at smagen var god, med god bitterhed af en hvede øl, også i eftersmagen. Smagen var også meget frugtagtig, men uden at være for sur.
Alt i alt landede den på 8 på min 10 skala.




2 gode øl oplevelser rigere, takker jeg i mit stille sind Systembolaget , og glæder mig til min næste tur hinsidan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar