11 januar 2011

Julemandens Trøst og Nils Oscars Juleøl

Julen varer som bekendt helt til påske, i hvertfald hvis man har skabet fuld af juleøl.
For den gode stemnings skyld, drak jeg derfor forleden 2 juleøl, nemlig Julemandens trøst fra det Lille Bryggeri og Juleöl fra Nils Oscar Company.


Juleöl fra Nils Oscar Company

Det svenske Nils Oscar Company lavede i år 2 forskellige juleøl, hvoraf denne så bedst ud. Jeg læste en svensk prøvesmagning, hvor den fik de bedste karakter, men jeg har desværre slettet linket til denne.
Øllen er en flot kastaniebrun stout, med et tæt mørkt skum.
Den havde en udemærket duft af nødder, kaffe og en del humle.
Jeg syntes at den smagte godt, med en mellem sødme, lidt smag af lakrids, og lidt af appelsin.
Alt i alt en ganske god porter. Ud over lidt smag af appelsin, kan jeg dog ikke se at det skulle være en juleøl, hvilket selvfølgeligt trækker ned i den samlede bedømmelse.
Samlet gav jeg den en karakter på 8 ud af 10.



Julemandens Trøst,
 fra Det lille Bryggeri.
Julemandens Trøst fra Det Lille Bryggeri, som ligger i Bringstrup ved Ringsted og har butik i Viby Sjælland, er brygget på det belgiske bryggeri Sterkens.
Det er en traditionel belgisk ale på 8,1%, i en lidt kedelig flaske. Øllet har en fin kastaniebrun farve.
Den har meget kulsyre for en belgisk ale, og en lidt kedelig duft, domineret af humle. Humlen giver dog et godt mørkt skum, med lidt blonder.
Jeg synes at smagen er god og kraftig, med en mørk sødme og lidt bitterhed.
Mit eneste problem med øllen er, ligesom med Nils Oscars Juleöl, at jeg ikke synes at det er en juleøl. Det er en god mørk belgier, med lidt kraftigere humle end disse normalt har. Det er en god øl, men en juleøl er det ikke. Selvom den har en nisse på etiketten.
Samlet giver jeg den en karakter på 8 ud af 10.



Jeg har stadigt lidt juleøl på lager. Nu mangler jeg bare lidt tid til at drikke dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar