29 november 2020

1. Advent 2020 - Juleøl i 10 år

  Drik min ven, i morgen skal du slagtes!

Det er nu eller aldrig, juleøllene anno 2010 kommer aldrig igen, så Carpe Diem, og drik!

Sådan startede den første artikel her på Højt Skummende, d. 13. december 2010. 

Her små 10 år senere er jeg stadigt glad for juleøl, og glæden ved at smage noget nyt og fantastisk er uformindsket. 

I anledning af 1. advent får I her anmeldelser af 3 juleøl som jeg ofte har anmeldt her på bloggen de sidste 10 år.

Willemoes Jul 2020. Jeg har anmeldt Willemoes Jul fra Vestfyen næsten hvert år siden bloggen startede for 10 år siden, og de har altid fået gode anmeldelser. Årets juleøl fra Vestfyen er en Belgisk Dubbel,som er brygget med Bavarian Madarina humle og krydret med gran.

Det er en flot kastaniefarvet øl på 6,5% alk, hvilket er ret lavt af en dubbel. Den er lidt tynd i kroppen, men har smag af karamel, og lidt appelsin, hvilket måske er fra Mandarina humlen. Øllen er forholdsvis bitter, specielt i eftersmagen, hvilket nok forstærkes af den tilsatte gran. Jeg synes at det er en glimrende øl, og giver Willemors Jul 2020 en karakter på 7,5 ud af 10. Jeg har sat et par stykker i kælderen, til de andre Willemoes Jul, for at se om smagen bliver mere balanceret af et par år på lager.

Det Lille Bryggeri Juleporter. Denne klassikker fra Det Lille Bryggeri er altid god. Det er en dejligt mørk Porter på 7,7%, med smag af kaffe, træ, vanillie, mørk malt, brandt karamel, og en fin baggrundssmag fra jule krydderierne, uden at det bliver for dominerende. Der er en god bitterheden, og en dejlig lang eftersmag. Jeg giver Juleporter en karakter på 8 ud af 10.


Brøckhouse Julebryg 2008. Denne fine øl prydede den aller første artikel her på Højt Skummende, og da jeg stadigt har et par stykker stående i kælderen, tænkte jeg at det var meget passende at smage på den. Da bloggen startede i 2010 var Brøckhouse desværre allerede lukket, så det er kun blevet til en enkelt artikel om dem på bloggen. Jeg husker Brøckhouse Julebryg som den første rigtigt gode danske julebryg, 

Julebryg 2008 er en krydret belgisk Dubbel, men den lange lagring har naturligvis sat et tydeligt præg på øllen. Den har nu en god dyb smag af træ og vanillie, karamel, portvin, tørret frugt, dadler og en baggrunds dybde som fra chocolade eller lakrids. Der er lidt oxidering, med lidt smag af vådt pap, men kun et snært, så det ødelægger ikke den overordnede balance.  Jeg synes stadigt at det er en skøn øl, og i denne flaske har lagringen kun gjort den endnu bedre, så jeg giver den en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Jeg håber at du også finder et par gode øl, og drikker julen ind.

Glædelig 1. advent :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar