26 maj 2016

Spencer Trappist Ale - Fin amerikansk munkeøl

I 2013 fik det første amerikanske Trappist kloster tilladelse til at brygge øl under det beskyttede Trappist mærke. St. Joseph Abbey ligger i Massachusetts i byen Spencer, og kalder derfor deres bryggeri for Spencer Brewery. De laver både traditionelle klosterøl efter belgisk stil, samt en IPA og en Imperial Stout efter amerikansk stil. Jeg har været en tur i Kvickly Allerød for at købe lidt Spencer øl.

Spencer Trappist Ale er en patersbier,  altså dagligdags versionen af en munkeøl; den som munkene
Spencer Trappist Ale
Spencer Trappist Ale
Spencer Brewery
skulle forestille at drikke til dagligt. Patersbier øllene fra fx Westvleteren og Westmalle kan godt være svære at få fingre i, men Spencer laver den åbenbart til almindeligt salg. Den flaske jeg har fået fingre i, er tydeligvis lavet til eksport, for teksterne på etiketten står på 7 forskellige sprog.
Det er en flot kobberfarvet øl på 6,5% alk, med et tæt flødefarvet skum som holder dejligt længe. Jeg kan godt lide, at etiketten er holdt i en meget klassisk stil, i stedet for at være typisk amerikansk udskejelse.
Aromaen er overraskende kraftig, med en god duft af frugt og en ganske fornuftig bitterhed. Det er en meget belgisk øl, hvor den frugtige duft af citrus og curacao balanceres af lys malt og en mild krydret duft. I betragtning af de kun 6,5% alk, er smagen dejligt fyldig. Også her er det den frugtige smag fra den belgiske gær som sætter rammen, med smag af citrus, æble og lidt appelsinskals-agtigt. Det balanceres, som i en klassisk belgisk øl, af smagen af lys malt og en fornuftig bitterhed, som er sådan hen i retning af en belgisk trippel.
Jeg synes at Spencer Trappist Ale er overraskende fin. Om noget, er den nærmest for smagfuld, af at skulle være let-øls udgaven af en munkeøl. Men det er der vist ingen grund til at brokke sig over :) Jeg giver Spencer Trappist Ale en samlet karakter på 8 ud af 10.

Ud over denne Trappist Ale, har jeg også købt Spencers Holiday Ale samt deres Trappist Imperial Stout. Dem glæder jeg mig til at smage :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar