13 maj 2015

Tangerine IPA -Bryg 9 fra Raasted Bryghus

Raasted Bryghus har haft en lidt omflakkende tilværelse siden det blev startet i 2005 af Martin Jensen. I 2009 gik bryggeriet konkurs, men genopstod, og blev så i 2011 fusioneret med Randers Bryghus. Øllene fra Raasted har i flere år været fast inventar i COOP butikker, men har været af, skal vi kalde det, svingende kvalitet. De er i år genopstået i en ny nummerserie, hvor hver øl, vel for at selv den mest uerfarne øldrikker kan følge med, har både et navn og et nummer. Jeg har smagt et par stykker af dem, og I får her en anmeldelse af nr. 9: Tangerine IPA.

Tangerine IPA er en uklar øl på 6% alk, med et tæt flødefarvet skum som hurtigt forsvandt. Den er brygget med amerikanske humler, som giver en citrus bitterhed, og for at gøre den ekstra frisk er der tilsat appelsinskal samt tangerine essens. Tangerine er jo det engelske ord for en lidt mørkere art mandarin, men da der ikke findes et dansk ord for det, og måske også fordi det lyder bedre end Mandarin IPA, har man altså valgt at kalde øllen for Tangerine IPA.
9 Tangerine IPA
Raasted Bryghus
Tangerine Dream er et tysk/amerikansk band, tæt beslægtet med Kraftwerk, som nærmest har kultstatus. Jeg ved ikke om øllen er opkaldt efter bandet, men det burde den være. Blandt meget andet, leverede de musik til det fantastiske spil GTA V, og gav faktisk koncert i Danmark sidste år. Nå, tilbage til øllen...
Aromaen er fint bitter, med duft af citrus, madarin og lys malt. Der er en rigtigt fin duft af humle, så jeg vil tro, at denne flaske er relativt frisk-brygget. I smagen er der også en rigtig god bitterhed, lidt smag af lys malt, samt en fin humlesmag af citrus, appelsin og lidt grape. Når nu man ved det, så kan man godt smage at der er tilsat appelsin og manderin, men det spiller faktisk så godt sammen med humlesmagen, at det ikke virker kunstigt eller stikker ud. Hvis man får fat i en ældre flaske af øllen, hvor humlesmagen vil være aftaget, kan det godt være at den vil smage lidt kunstigt af appelsin, tænker jeg, men i min flaske passer det godt sammen. I den halvlange bitre eftersmag, begynder jeg godt at kunne smage at der er tilsat appelsinskal, men ikke så meget at det generer.
Jeg havde ikke forventet, at Tangerine IPA ville være videre bitter, så jeg blev faktisk ret positivt overrasket. Den er virkeligt lækkert bitter og citrus frisk. Jeg giver den en samlet karakter på 8 ud af 10.

Humlehoveder som elsker smagen af grape i amerikanske IPA'er, vil nok ikke synes at Tangerine IPA er noget særligt. Men jeg synes at den er rigtigt fin. Specielt i betragtning af, at man kan købe den i COOP til 17,- Jeg synes at det er skønt, at der er kommet sådan nogle fine supermarkedsøl fra Raasted Bryghus, så jeg glæder mig til at se om der kommer flere :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar