19 maj 2015

Fadlagret 400 fra Det Lille Bryggeri

Dette er artikel nr 400 her på bloggen, så hvad er vel mere oplagt, end at skrive om en øl med navnet 400. Det er en kulsort stout fra Det Lille Bryggeri, et af mine yndlingsbryggerier. Den er lavet af René Hansen som et jubilæumsbryg, i anledning af bryg nr 400 på deres lille anlæg i Bringstrup. Jeg smagte '400' første gang på Ølfestivallen sidste år, og har siden været ude og købe et par flasker til at gemme.

400 er en kaffesort Stout på 10,2% alk, med et tæt lysebrunt skum. Aromaen er dejligt intens, og har

400
Det Lille Bryggeri
billede (c) thestudyroom.dk
duft af chokolade, lakrids, brændt malt samt en god bitterhed i baggrunden. Det er en kraftig aroma, som ikke efterlader tvivl om, at dette er en øl som vil frem i verden. Smagen er også meget kraftig. Der er smag af chokolade, meget lakrids, mørk krydret malt og en lang bitter eftersmag, hvor smagen af lakrids fortsætter. sammen med den gode bitterhed.
En så kraftig øl som denne, med både høj alkohol styrke og kraftig maltsmag, er jo som skabt til at lagre, og mon ikke det osse var Renés tanke da han skabte den. Man kan både få 400 'rent', i en udgave som er lagret på whiskey-fade, samt en udgave lagret på rom-fade. En sort Stout med lidt whiskey smag er jo virkeligt lækkert, men personligt synes jeg faktisk at rom-udgaven er endnu bedre. Der noget i samspillet mellem den kraftige stout, træsmagen fra fadet og den fine melodiske smag af rom, som passer virkeligt godt sammen. Eller måske er det bare fordi jeg personligt bedre kan lide rom, end jeg kan lide whiskey. Who knows.
Jeg synes at 400 er en virkeligt lækker kraftig sag, som helt sikkert vil blive endnu bedre af at blive gemt i ølkælderen i 3-4-5 år, så jeg giver den en samlet karakter på 9 ud af 10.

Det Lille Bryggeri har forlængst også brygget deres bryg nr. 500, hvilket blev en kraftig Belgisk Ale. Jeg ved, at Det Lille Bryggeri har haft noget af dette bryg liggende på fade, så nu går jeg og håber, at vi kan komme til at smage lidt på disse på årets Ølfestival. Der er jo ikke engang 2 uger til :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar