11 oktober 2014

Christianshavn Pale Ale

I mine anmeldelser har jeg ofte sammenlignet øl med Christianshavn Pale Ale fra Amager Bryghus, fordi det er en klassisk amerikansk Pale Ale, som rigtigt mange ølentusiaster kender. Men jeg har faktisk aldrig skrevet en rigtig anmeldelse af den. Så den får I her.

Christianshavn Pale Ale er en flot ravgylden Ale på 5,5% alc, med et luftigt hvidt skum som hurtigt
Christianshavn Pale Ale
Amager Bryghus
forsvandt. Amagers supermarkedsøl har nogle simple etiketter med motiver fra Amager og omegn, men jeg synes nu at de er ganske pæne.
Aromaen har lidt malt sødme, som dog næsten overskygges af en ret kraftig humle duft af citrus, melon, græs og en anelse grape. Den meget humle aroma får øllen til at fremstå meget bitter, men målt i IBU er den faktisk ikke specielt bitter, ifølge brygmester Jacob Storm har den faktisk kun en IBU på 34. Aromaen skylden at den er kraftigt tørhumlet, med hvad Jacob kaldet Meget Frisk humle. Det gør at humle aromaen er meget kraftig når øllen er frisk, men så forholdsvis hurtigt aftager, så øllen, når den nærmer sig sidste holdbarheds datoen, nærmer sig hvad jeg vil kalde niveauet for en almindelig pale ale. Jeg har smagt Christians Havn Pale Ale både i en frisk og i en lidt ældre model, og i den friske er den simpelthen alt for bitter, altså humlebitter ikke IBU bitter ,) til min smag. Der er smag af citrus og lidt grape, og på sine gamle dage får den også en fin malt smag.
Hvis den ikke er for frisk, synes jeg at Christianshavn Pale Ale er en rigtig god øl, og giver den en karakter på 8 ud af 10.

Jeg er stor fan af øllene fra Amager Bryghus, og jeg synes at de er blevet bedre og bedre sine Rene Hulgreen blev ansat som deres 3. brygger. Amager drengene laver mange samarbejdsbryg, med nogle af de bedste bryggerier i verden, og jeg tror at de går og lærer lidt af hver. Og det er jo ikke så dårligt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar