21 oktober 2013

Willemoes Jul 2013

Nu nærmer julen sig, og forretningerne har sat juleslik og juleøl på hylderne. Jeg synes at det er for tidligt til at drikke juleøl, men der en en enkelt som jeg, traditionen tro, vil kaste mig over og anmelde, nemlig Willemoes Jul fra Bryggeriet Vestfyen. I år er det en kraftig Porter, som er blevet egetræslagret og har fået tilsat en sjat whiskey. Det lyder jo lækkert.

Willemoes Jul 2013 er en kaffesort Porter på 8,5%, med et luftigt lysebrunt skum som hurtigt forsvandt. Etiketten er den samme som sidste år, og selvom jeg stadigt synes at den er halvgrim, så passer den ligesom bedre til en mørk øl, og ødelægger ikke det samlede indtryk af at det er en flot øl.
Willemoes Jul 2013
Vestfyen
I den halvkraftige aroma er der duft af malt, lidt kaffe, en antydning af noget brændt, lidt egetræ og en fin duft af whiskey, uden der bliver for overvældende. Aromaen har en god balance mellem de mange indtryk og en fin krydret bitterhed.
Smagen er lige så god som aromaen, med rigtigt meget smag af bla. malt, lakrids, træ, krydderier og whiskey. Også her er whiskyen ikke overvældende, men ligger bare som en baggrundssmag, som balancerer fint med den maltede og brændte portersmag. Der er en god krydet bitterhed, som fortsætter i den meget lange eftersmag, sammen med whiskey og træsmagen. Jeg går ud fra at det egetræslagrede indebærer, at øllen har været lagret med træspåner og ikke på rigtige tønder, men jeg synes at det passer rigtigt godt til.
Modsat Willemoes Jul 2012, synes jeg at 2013 udgaven er en rigtig god juleøl, med det ene problem, at den, efter min mening, er alt for kraftig til mad. Denne øl skal nydes af små glas, i en stille stund, uden alt for meget trængsel og alarm.
Jeg synes at Willemoes Jul 2013 er en rigtig god øl, og giver den en karakter på 9 ud af 10.

Til en pris på 37,- synes jeg at dette er ikke mindre end en formidabel øl, og det vil overraske mig, hvis ikke  Willemoes Jul igen vil være at finde blandt kandidaterne til at blive valgt til årets ølnyhed.

Øl:
Willemoes Jul 2013
Bryggeri:
Bryggeriet Vestfyen
Øltype:
Porter
Alk.:
8,5%
Købt:
COOP til 37,-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar