14 juli 2013

Amerikanske Pale Ale fra Deschute Brewing

I anledning af den amerikanske uafhængighedsdag d. 4 juli, kunne man i Brugsen købe lidt forskelligt amerikansk mikrobryg. Blandt disse øl var en Mirror Pond Pale Ale og Inversion IPA fra bryggeriet Deschute, som begge er rigtigt gode.

Deschutes Brewery, som er opkaldt efter Deschutes floden, blev grundlagt i 1988 i staten Oregon, og har altså i år 25 års jubilæum. De har en størrelse hvor man efter danske forhold ikke ville kalde det et mikrobryggeri, og har i vanlig amerikansk stil den helt store reklamekampagne i gang på bryggeriets hjemmeside. Men derfor kan man jo godt lave gode øl, og både Mirror Pond og Inversion, som er opkaldt efter steder i en lokal nationalpark, har fået ret gode karakterer på Ratebeer.

Mirror Pond Deschutes Brewing
Mirror Pond
Deschutes Brewing
Mirror Pond er en flot kobberrød Pale Ale på 5% alc, med et tæt flødefarvet skum som holdt længe. Aromaen er virkeligt god, med duft af korn, citrus, lidt melon, lidt karamel og appelsin, og en ganske god bitterhed, uden for meget grape. Smagen er også virkeligt god, og her er der ret meget bitterhed selvom dens IBU kun er på 40. Der er smag af korn, karamel og citrus, men i den meget lange eftersmag overtager bitterheden fuldstændigt. Det er en dejligt frisk og humlet øl, og selvom der er brugt Cascade humle, drukner det hele ikke i grape smag.
Mirror Pond har vundet adskillige priser i stilen English-Style Pale Ale, men almindelige engelske Pale Ale synes jeg altså ikke er nær som humlede som denne øl. Jeg giver Mirror Pond en karakter på 8/10.

Inversion IPA Deschutes Brewing
Inversion IPA
Deschutes Brewing
Inversion IPA er en flot kobberrød IPA på 6,8% alc, med et tæt flødefarvet skum som også holdt længe. Selvom der i Inversion er brugt 6 slags humle, synes jeg ikke at aromaen er nær så humle aggressiv som i Mirror Pond. Der er duft af citron, brød, malt, grape og jeg synes at det er en rigtig god og intens aroma. Med sine 80 IBU, er Inversion en ret bitter IPA, men jeg synes at smagen er godt balanceret, så det ikke bliver overvældende. Den har en rigtig god mundfylde, med masser af humlesmag af bla. grape, vinduekerner, græs og melon, og en meget lang, bitter, eftersmag. Jeg synes at Inversion IPA er en rigtig lækker øl, med en rigtig godt balanceret bitterhed, og giver den en karakter på 8,5/10.

Mens jeg skriver dette, sidder jeg og drikker deres Black Butte Porter, som jeg også købte i Brugsen, og den er også virkeligt god. Det er helt sikkert ikke de sidste øl jeg har købt fra Deschutes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar