24 marts 2017

Barley Wine fra Midtfyns Bryghus

Midtfyns Bryghus er gammel kending, som har vundet masser af priser, bl.a. Ølentusiasternes pris for Årets Ølnyhed 4 gange. Bryggeriet ejes af Eddie Szweda, som er en livlig og underholdende fortæller, men vist ikke så sjov at arbejde for. De har haft en række forskellige brygmestre ansat, og fik sidste år ansat  Bo Abelgren Ehlers. I dag får i en anmeldelse af Midtfyns Barley Wine.

Barley Wine fra Midtfyns Bryghus
Barley Wine
Midtfyns Bryghus
Midtfyns Barley Wine er en ravgylden ale på 10% alk, med et luftigt flødefarvet skum som hurtigt forsvinder. Jeg synes at selve øllen ser vældigt indbydende ud, men flaskens etikette ser der desværre ikke ud til at være brugt meget krudt på.
Aromaen har en sødlig duft af malt, måske lidt kiks, træ og en frugtig duft af alkohol. Der er lidt duft af figen eller dadel, hvilket fortsætter i smagen, og sammen med en smag af alkohol gør øllen temmeligt sød. Bag sødmen er en fin maltsmag med lidt træ og kiks, og en blid engelsk bitterhed.
Jeg er stor fan af Barleywines, og ved at disse stærke og søde øl, bliver meget bedre hvis de gemmes nogle år før man drikker dem. Specielt hvis de er brygget med noget godt smagfuldt malt. Derfor vil jeg til dels tilgive Midfyns Barley Wine, for trods den overvældende alkohol sødme, tror jeg at den efter en 3-4 år i kælderen kunne udvikle en mere dyb og kraftig smag. Det er i hvert fald et forsøg værd. Denne flaske Barley Wine er desværre ganske ny, og noget for ensporet sødlig til min smag, så jeg giver den en karakter på 7 ud af 10.

Siden Bo Abelgren Ehlers startede som brygmester på Midtfyn har han skabt nogle nye øl til deres sortiment, og der er efter sigende flere nye på vej. Det bliver spændende at smage :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar