19 oktober 2016

Carnis - Madøl fra Thisted Bryghus

De driftige bryggere på Thisted Bryghus har lavet endnu en ølserie, med et særligt design og formål, nemlig øl som skal passe til bestemte slags mad. Det synes jeg da er en skøn idé, så da jeg fandt øllene i min lokale Superbrugs røg de straks i kurven. Øllene hedder Carnis, Piscis, Porcus og Caseus, og er hver især altså brygget til at passe til henholdsvis rødt kød, fisk, gris og ost. Her får i en anmeldelse af Carnis, som bryghuset beskrives således: "Til retter med okse og vildt har vi brygget en lagerøl Carnis med god fylde, og en lidt mørkere farve. Den relativt lette humletilsætning og fyldige maltkrop giver god plads til den mere kraftige kødsmag." Tja, så bliver ølnørden jo allerede lidt skeptisk, da jeg ikke synes at lagerøl passer specielt godt til hverken oksekød eller vildt, men lad os da give den en chance alligevel.

Carnis er en nydelig nøddebrun lagerøl på 5,8%, med et luftigt flødefarvet skum som holder længe.
Carnis fra Thisted Bryghus
Carnis
Thisted Bryghus
Etiketterne i denne serie er stilistiske og afdæmpede, hvilket nok er noget COOP har bestilt.
Aromaen har en stille og roligt duft af karamel og en mild bitterhed med lidt humleduft af græs, blomster og citrus.  Eller måske kommer citrus indslaget fra den ascorbinsyre som øllen er tilsat. Af en lagerøl synes jeg faktisk at Carnis har en ganske udemærket aroma, og det samme gælder sådan set for smagen. Den er ganske fin, uden at være noget særligt.
Der er en glimrende maltsmag af karamel, samt en fin bitterhed med humlesmag af græs og citrus. Det er jo ikke en vild IPA bitterhed, men for en undergæret øl er bitterheden ok, og den hænger ved i den halvlange eftersmag.
Jeg synes at Carnis er en ganske fornuftig øl, så jeg giver den en karakter på 7 ud af 10

Men nu er Carnis jo brygget til at gå til 'okse og vildt', så jeg prøvede den sammen med en god bøf, for at se om det holdt vand. Ide'en med Carnis må være, at karamelmalten skal give lidt fylde, og at lagerøl's bitterheden skal kunne skære igennem kødsmagen, og ligesom forfriske smagsløgene. Det er jeg desværre slet ikke interesseret i når jeg spiser en god bøf. Jeg vil nyde den gode smag, uden at få den neutraliseret med hver tår. Så kunne jeg vel ligeså godt drikke cola til. Jeg synes at en fyldigere øl med en mere frugtig smag, som fx en belgisk brune, passer langt bedre til oksekød. Carnis passer vist bedre som en frokostøl, til et stykke med røget makrel og kartoffel. Det er jo heller ikke så ringe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar