16 september 2016

Tuborg RÅ - Økologisk industripilsner

Carlsberg har et par gange forsøgt at brygge en øl specielt til Roskilde Festivallen, og i 2014 blev dette til en økologisk Tuborg, brygget eksklusivt til Roskilde og Northside festivallerne. Det eksklusive holdt dog ikke længe, og allerede samme år kunne Tuborg Rå fås i supermarkederne. Det er en ufiltreret pilsnerøl, så den minder lidt om en tysk Kellerbier. Men ikke meget.

Tuborg Rå er en nydelig uklar pilsner på 4,5% alk, med et tæt flødefarvet skum som forholdvis hurtigt forsvinder. Jeg er ikke meget for dåseøl, men jeg synes faktisk at denne ser helt ok ud. Den
Tuborg Rå fra bryggeriet Carlsberg
Tuborg RÅ
Carlsberg
har sådan et lidt rustikt udseende, som jo skal signalere det 'back-to-basics' i, at det er en ufiltreret og økologisk øl.
Aromaen er ikke ret kraftig, men har dog lidt duft af korn, en svag bitterhed og lidt humleduft af citrus. Ikke specielt imponerende, men af en industripilsner er det såmænd helt ok. Det samme gælder for smagen, hvor jeg dog faktisk synes at der er en ganske udemærket smag af malt eller korn. Bitterheden er lav, men der er dog lidt smag af citrus, græs og måske endda lidt blomster. Rå er stort set lige så letdrikkelig som en almindelig Tuborg, men det ufiltrerede og den bedre malt giver en mere tilfredsstillende mundfylde og eftersmag, så jeg faktisk synes at Tuborg Rå kommer til at smage henad de bedre tyske pilsnere. Og, måske som de mellem-gode.
Tuborg Rå er ikke ligefrem den helt store revolution på ølmarkedet, men jeg vil give den kredit for at være en masseproduceret økologisk pilsner. Jeg plejer at sige, at på min karakter-skala ligger en almindelig Carlsberg/Tuborg på et 5 tal ud af 10, fordi det er en øl som er rigtigt godt produceret og som der ikke er nogen fejl ved. Så derfor må en Tuborg Rå ligge på et 6 tal.

Jeg er såmænd nok den eneste øldrikker i Danmark som ikke forlængst havde smagt Tuborg Rå, men øl til 6,- står ikke øverst på min øl-ønskeseddel. Jeg kunne aldrig finde på selv at købe en Tuborg Rå, andet end for at anmelde den, men modsat en almindelig Tuborg, ville jeg nok ikke sige Nej Tak hvis jeg blev tilbudt en. Det er vel noget værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar