16 juli 2017

Founders fantastiske KBS - Kentucky Breakfast Stout

Det amerikanske bryggeri Founders laver nogle fantastiske øl. Jeg har tidligere anmeldt 3 øl fra Founders, og de har i gennemsnit fået en karakter på 8,5. I dag får I en ølanmeldelse af bryggeriets helt store kult-øl, deres Kentucky Breakfast Stout, KBS.

KBS er en stout brygget med chokolade og kaffe, som er blevet lagret på bourbonfade i et helt år. Jeg går ud fra, at det er Founders Breakfast Stout, som Højt Skummende anmeldte for 4 år siden, som bliver fadlagret, men det er ikke sikkert.
KBS
Founders Brewing Co.
Det er en kaffesort Stout som trods de hele 12,4% alk, har et smukt nøddebrunt skum, som endda holder ret længe. I den lækre aroma er der duft af chokolade, brændt malt, nødder, lidt træ eller oxidering, samt lidt alkohol sødme som dog holdes skarpt under opsyn af en stor bitterhed. Jeg synes ikke at jeg direkte kan dufte kaffe, men i selve smagen er der ingen tvivl om, at KBS er en kaffe-stout. Sammen med smagen af choko, brændt malt, og en krydret smag af kardemomme, er der en tydelig smag af kaffe, og kaffebitterheden forøger den i forvejen høje bitterhed i øllen. Det er en ægte amerikansk stout med så stor humlebitterhed, at man ligefrem kan smage lidt græs og gran. Jeg synes ikke at der direkte er smag af bourbon/whiskey, men der er ingen tvivl om, at et år på bourbonfade har giver KBS sin utroligt dybe smag.
KBS er en helt utrolig kraftig og smagfuld øl, af den type hvor hver muldfuld føles som et lille stykke koncentreret dessert, som virkeligt skal nydes. Jeg giver denne skønne øl en karakter på 9 du af 10.

Founders har en kæmpe produktion af fadlagrede øl, og har,som man kan se i denne video om KBS, ligefrem tusindvis af tønder i kælderen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar