28 juli 2017

Lækkert Sort Hul fra Pinta

Polsk øl stormer frem og fås nu ikke bare i specialølsbutikker som Ninkasira, men også på hanerne på mange gode ølbarer. Et af de mest kendte polske bryggerier er Pinta, hvis IPA Atak Chmielu var det første rigtige gennembrud for mikrobryg i Polen. I dag får i en ølanmeldelse af Pinta's bud på en schwarzbier, deres Czarna Dziura.

Czarna Dziura er en nøddebrun øl på 4,2% alk, hvilket vist er i den lave ende for en schwarzbier. Navnet betyder Sort Hul, men så mørk er øllen nu heller ikke.
Czarna Dziura fra bryggeriet Pinta
Czarna Dziura fra bryggeriet Pinta
Aromaen er da også forholdsvis let, men har fin duft af malt, nødder, en anelse kaffe og en smule krydderduft fra malten. Bitterheden er lav, men passer fint til en mørk lagerøl.
Smagen er lidt kraftigere end aromaen, og har en maltkrydret smag af nødder, brændt malt, og lidt kaffe som er med til at give en fin bitterhed. I forhold til de tyske schwarzbier er dette en lidt let øl, men den har masser af smag, og måske en lidt mere smagfuld bitterhed end de tyske udgaver. Der er lidt smag af kaffe fra malten, men slet ikke på det niveau som der f.eks. er i en Köstritzer.
Jeg synes at Czarna Dziura er en dejlig øl, som både er smagfuld og letdrikkelig. Og det er vel ikke så ringe. Jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.

Pinta laver utroligt mange spændende øl, så selv om jeg forsøger, har jeg kun smagt en ganske lille del af dem. Til september skal jeg på øltur til Polen, så der kan jeg forhåbentligt få prøvet lidt forskelligt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar