01 november 2016

Bitre Clown Shoes

Øl fra det amerikanske bryggeri Clown Shoes kan af og til findes i danske butikker, bl.a. i Kvickly i Allerød. Importøren arbejder åbenbart på at få øllene ud til flere supermarkeder, for forleden fandt jeg et par af deres øl i Superbrugsen på Cristianshavn, og endda i 33 cl flasker til en billig pris. Jeg anmeldte sidste år IPA'en Tramp Stamp, og den var rigtigt glimrende, så da jeg så deres øl i Brugsen, skyndte jeg mig at købe et par stykker. I får her anmeldelser af Hoppy Feet og Galactica.

Hoppy Feet er en Black Indian Pale Ale. Med BIPA'er, som nogle kalder det, ved man aldrig helt
Hoppy Feet fra Clown Shoes
Hoppy Feet
Clown Shoes
hvad man får, da nogle er IPA'er med sort farve og andre er portere med ekstra humle.
Hoppy Feet er en kaffesort øl på 7% alk, med et flot nøddebrunt skum som holder længe. I aromaen er der duft af sort malt, lidt kaffe, samt en lav bitterhed næsten uden duft af humle. Måske lidt grape og græs. Der er heller ingen humle i smagen, men der er en ganske god bitterhed. Det er en meget mørk smag, af sort malt og lidt kaffe, hvilket giver en rigtig god mundfylde og en halvlang bitter eftersmag. Selvom jeg synes at Hoppy Feet er en ganske fin øl, smager den altså mere af en bitter porter end af en BIPA. Sidste holdbarhed på øllen er endda først 31/08/2017, men til den tid vil der da ikke være andet tilbage end en halvtynd porter med en sær bitterhed. I min samlede ølanmeldelse giver jeg Hoppy Feet en karakter på 7,5 ud af 10.

Galactica fra Clown Shoes
Galactica
Clown Shoes
Galactica er en IPA på 8% alk, med et tæt flødefavet skum som holder længe. I aromaen er der en god, men måske lidt sødlig, duft af malt, med lidt duft af hvede eller havre, samt lidt humleduft af citrus. Også i denne øl virker det som om det bedste af humlen for længst er forduftet. Smagen er dejligt bitter, og her kommer humlen også mere frem, med smag af citrus, melon og grape, så da øllen var frisk har den sikkert haft en rigtig god humle-bitterhed. I eftersmagen er der en god bitterhed og en del smag af grape, men det overskygges næsten af en næsten klistret sødme.
Jeg synes at Galactica er en udemærket IPA, men jeg tror at den ville være meget bedre frisk, så jeg giver denne flaske en samlet karakter på 7,5.

Bryggeriet Clown Shoes er en fantombryggeri startet af Gregg Berman og Jesse Dooley. Gregg ejer en vinforretning' og syntes at det kunne være sjovt at have sine egne øl, så i 2009 startede han sammen med Jesse bryggeriet Clown Shoes. Øllene bliver brygget på Mercury Brewing Co i Massachusetts, som også brygger for andre fantombryggerier.
Det kunne være sjovt at smage nogle helt friske øl fra Clown Shoes

Ingen kommentarer:

Send en kommentar