06 november 2016

Pokal Julebryg

Juleøllene landene i supermarkederne for flere uger siden og snart vil de også fylde hylderne i alle landets gode ølforretninger. I får her årets første anmeldelse af en juleøl,  og vi starter i den lette ende,  med Braunsteins Pokal Julebryg.

Pokal Julebryg er en lagerøl på 6% alk med et luftigt flødefarvet skum. Jeg synes at det er en flot øl,
Pokal Julebryg fra Bryghuset Braunstein
Pokal Julebryg
Bryghuset Braunstein
selvom der er ikke det helt store julehygge over den, men jeg kan godt lide etikettens simple og gammeldags stil.
I aromaen er der lidt duft af karamel malt og en fin lagerøls bitterhed, med lidt humleduft af gran.  Aromaen er forholdvis krydret,  og øllen går næsten hen og får lidt brunkage over sig. Ja ok,  så slemt er det heller ikke, for det virker faktisk udemærket.  I smagen passer den krydrede smag af nellike og kanel udemærket sammen med bitterheden fra malten og øllens sødme.
Hvis man ikke er til de godt krydrede juleøl, vil denne Pokal Julebryg nok ikke lige være sagen. Selv synes jeg dog at den er udemærket,  og tror fx at den ville passe fint som en krydret julefrokost øl. Jeg giver Pokal Julebryg en karakter på 7 ud af 10.

Jeg synes at Braunstein er sluppet godt fra de nye Pokal øl i COOP butikkerne. Tilbage i august måned anmeldte jeg de andre Pokal øl, og syntes at de var ganske fine til prisen. Det samme gælder for denne Pokal Julebryg.
Men der er stadigt længe til jul, så mon ikke der når at komme nogle væsentligt bedre øl i glasset inden da :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar