20 november 2016

Willemoes Jul 2016

Bryggeriet Vestfyen laver hver år en ny udgave af deres Willemoes Jul. I år er det så meget som en 'Black Imperial Dobbelbock'. Det lyder jo ret drabeligt, så lad os da prøve at se hvad sådan en fyr smager af.

Willemoes Jul 2016 er en flot kaffesort øl på 8,2 % alk, med et luftigt lysebrunt skum som hurtigt forsvinder. Aromaen skuffer ikke, og har en rigtigt mørk duft af sort malt, kaffe, lidt brændt karamel, lidt krydret duft fra malten, lidt træ og en god bitterhed.
Willemoes Jul 2016
Bryggeriet Vestfyen
Smagen er dejligt kraftigt og har en god bitterhed. Der er smag af sort malt, kaffe, lidt chokolade, samt træ og vanillie. I den dejligt lange eftersmag er der endda smag af røg og lidt lakrids, hvilket sammen med en rigtig god bitterhed, giver en virkeligt lækker mundfornemmelse.
Dette er absolut ikke en øl som egner sig til julemaden, det er den alt for kraftig til. Den passer bedre til en dyb sofa i en sen aftenstund.
Jeg er stor fan af Bock-øl, så en sort Dobbelt-Bock med ekstra af det hele, det er sgu ikke så dårligt. Men, jeg har lidt svært ved at se hvorfor det ikke bare er en Scwarzbier. Det må være noget bryg-teknisk, for smagen synes jeg altså er meget det samme.
Men det er naturligvis komplet ligegyldigt hvad man kalder den, hvis bare det smager godt, og det synes jeg at Willemoes Jul 2016 gør. Jeg giver den an samlet karakter på 8 ud af 10.

Jeg har anmeldt Willemoes Jul øllene hvert år siden 2011, og de har næsten hvert år været rigtigt fine. Willemoes Jul 2016 er ingen undtagelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar