28 marts 2016

KåååD - Forår på flaske

Selvom jeg ikke er den store fan af påskeøl, med den fine Salvator som undtagelse, går jeg ikke af vejen for en frisk forårs bebuder. Og det må man sige at Kåååd er. Det er en forårs IPA fra Amager Bryghus, hvor humlen er i højsædet.

Kåååd
Amager Bryghus
Kåååd er en flot gylden IPA på 6% alk, med et tæt flødefarvet skum. Den flotte etikette er, som de fleste af de flotte Amager etiketter, tegnet af Simon Hartvig Daugaard. Etiketten er naturligvis forbudt i Sverige, hvor de må nøjes med en påske-bunny med badedragt. Svenskt og fornuftigt.
Aromaen er frisk som våren, med en lækker frugt duft af citrus, melon, lidt grape og blomster. Der er så meget frugtighed, at man næsten skulle tro at der var tilsat frisk frugt under brygningen, det er jo så moderne, men det er der nu ikke. Bag humle herlighederne ligger lidt duft af lys malt, hvilket også er tilfældet i selve smagen. Det giver en fin baggrund til humlen, samt en sødlig fornemmelse fra malten, selvom der sikkert næsten ikke er noget restsukker. Der er en rigtigt godt bitterhed, som forstærkes af den gode smag af humle. Som i aromaen, er det citrus, melon, grape, blomster og nærmest noget ananas agtigt. Lækkert.
Det er en ekstremt frisk øl, som næsten smager af frugt juice, så man praktisk taget kan mærke foråret skylle igennem sine lemmer. Jeg giver Kååd en karakter på 8 ud af 10.

Sidste onsdag var jeg på besøg på Amager Bryghus, hvor jeg bl.a. smagte en masse gode øl, og fik denne dejlige flaske Kååd med hjem. Det var også under et besøg på Amager Bryghus, at jeg for 3 år siden første gang smagte på Kåååd, frisk fra gærings-tanken. Det var kærlighed ved første blik, men nu er det jo også dejligt at smage en frisk humlet øl, allerede inden den er kommet på flaske første gang.
Skål!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar