15 marts 2016

Berliner Kindl Weisse

Berliner Weisse er en helt særlig øltype, som kombinerer frugt smagen fra hvedeøl, med en frisk syrlighed. Øltypen har været næsten forsvundet, og i mange år var denne Berliner Kindl en af de enste Berliner Weisse man kunne få . I Tyskland bruges den til at lave raddler med, altså til at blive blandet med sodavand eller frugtsirup, men det synes jeg er syndt, for det er faktisk en frisk og lækker øl, 'am sich'.

Berliner Kindl Weisse
Berliner Kindl Weisse
Berliner Kindl AG
Berliner Kindl er en uklar strågul øl på sølle 3% alk, med et tæt hvidt skum som hurtigt forduftede. Den lille buttede flaske med det søde tyske øl-barn er jo ikke til at stå for, men gør det måske lidt svært at se at der egentligt er tale om en øl.
I aromaen er der en frisk duft af korn, lidt hvede, koriander og lidt citrus, men egentlig ikke mere syrlighed end at det kunne stamme fra citrus duften.
Det særlige ved Berliner Weisse er, at den har fået en skud lactobacillus under gæringen. Det giver en frisk syrlighed,  som er noget man lige skal vænne sig til, på same måde som med de syrlige belgiske øl.
I smagen er der en tydelig syrlighed, som er sådan mælkesyre agtig, samt smag af citron, hvede, korn, hø og en lav bitterhed som gemmer sig bag syrligheden og hvedeøllens frugtsmag. Det er en meget speciel øl, som har en frisk syrlighed nærmest som citron juice, men man vænner sig hurtigt til det, så syrligheden på tungen bliver blødere. Eftersmagen er lang, frisk og sommerlig. Man føler det nærmest som om man sidder på en fortovscafé og nyder solen.
Jeg synes at Berliner Kindl er en rigtigt sjov øl, og kan godt lide både det friske ved den, samt at den har rigtigt meget smag i forhold til de kun 3% alk. Jeg giver den en karakter på 7,5 ud af 10.

En Berliner Weisse er lavet til at være frisk og letdrikkelig, hvilket har inspireret mange nye bryggerier, til at brygge deres version af øltypen. Fx har Siren brygget den skønne Calypso, som jeg smagte forrige år på Mikkeller Bar.
Hvis jeg en gang får fingre i nogle flere flasker Berliner Kindl, så tror jeg da lige, at jeg skal prøve hvordan det smager med en omgang frugt i. På en varm og doven sommerdag, tror jeg at det vil være rigtigt godt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar