07 marts 2017

Lækre øl fra polske Trzech Kumpli

Fra det polske bryggeri Trzech Kumpli har jeg smagt to dejligt friske øl. Bryggeriets navn betyder De Tre Venner, og det er et fantombryggeri fra byen Tarnow, nær Krakow. Pan Upani er en let og lys hvede IPA og American Beauty er en amerikansk Blonde Ale, også med masser af humle. Dem får I en anmeldelse af her.

Pan IPAni
Trzech Kumpli
Pan Ipani er en strågul hvede IPA på 6% alk. Jeg synes at det er en flot øl, med en utroligt fin etikette.
Den har en frisk mild aroma af citrus, melon og lidt grape. I baggrunden ligger en anelse af hvedeøllens frugtighed, men kun nok til at give en smule fylde.
I smagen er der en rigtig udemærket bitterhed, den har en IBU på 60, med humlesmag af citrus og grape. I den halvlange eftersmag fortsætter den lette og friske bitterhed.
Jeg synes at Pan Ipani er en dejligt frisk øl, næsten frisk nok til at man kan drømme sig frem til foråret. Jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.



American Beauty
Trzech Kumpli
American Beauty er en amerikansk udgave af en Blonde, brygget med Cascade og Mosaic humle.
Bryggeriet Trzech Kumpli gør meget ud af deres etiketter, hvilket er med til at gøre dette til en rigtigt indbydende øl.
I aromaen er der en fin bitterhed, med en let humleduft af citrus, appelsin og blomster. Den dybe duft af frugt, fra frugtestere fra gæren, som man finder i en belgisk Blonde, er her skiftet ud med en frugtig duft fra humlen. Smagen har en god bitterhed og masser af smag af humle. Bitterheden balanceres dog fint af lidt malt sødme og lidt krydret smag som tyder på at øllen er brygget med koriander og curacao,  som mange belgiske Blonde's.
På Ratebeer fik American Beauty i 2016 en 3. plads i kategorien Blonde Ale, og det er da også en dejlig frisk øl. Jeg giver også denne en karakter på 8.

Onsdag skal jeg til ølsmagning med Ninkasira, den polske ølbutik i Hedehusene. Der kommer for tiden mange spændende øl fra polske mikrobryggerier, så jeg glæder mig til at smage på sagerne :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar