15 marts 2017

Bøgedals skønne fødselsdagsbryg til Kvickly Allerød

Som de fleste nok ved har Kvickly i Allerød et af de bedste øludvalg i Danmark. De har mange fantastiske øl på hylderne, bla. en rigtigt godt udvalg fra Bøgedal Bryghus. Da Kvickly sidste år havde 100 års jubilæum fejrede man det derfor passende, ved at få brygget et jubilæums bryg hos Bøgedal. Det er der kommet en helt fantastisk øl ud af.

Bøgedal Kvickly Allerød
Bøgedal Bryghus
Bøgedal's 'Kvickly Allerød' er en flot kastaniebrun ale på 6,7% alk, med et tæt flødefarvet skum. Jeg er stor fan af Bøgedals champagne-flasker, og jeg synes at den rustikke etikette på denne, passer rigtigt godt til en jubilæumsøl.
Øllen er brygget som en Old Ale, i det 10% består af lagret øl fra tidligere bryg. Det har Bøgedal prøvet et par gange før, bl.a. med deres jubilæums øl No. 300, som brev brygget sammen med Allan Poulsen og bl.a. indeholdt en lille del af den fantastiske Brøckhouse Vintage 2004.
100 års øllen har en dejlig aroma med duft af malt og lidt karamel, samt en fin frugtighed som af dadler. I smagen udfolder aromaerne sig helt fantastisk, og giver en dyb smag af malt, dadler og figen, samt en dyb portvinsagtig smag som man ellers kun finder i øl som er lagrede i mange år. Mange års lagring ændrer øl rent kemisk, som jeg bla. har skrevet om i denne artikel om Lagring af Øl. Ved at iblande 'gammelt øl', har Bøgedal taget en genvej til denne dybe smag, hvilket er samme teknik som bruges i engelske Old Ale. Jeg har bare aldrig smagt en Old Ale med en så dybt tilfredsstillende smag som denne.
Jeg synes at Bøgedals 'Kvickly Allerød' er en formidabel øl, det er utroligt at man kan få så dyb smag i en øl på kun 6,7% alk., så jeg giver den en karakter på 9,5 ud af 10.

Jeg er stor fan af Bøgedal Bryghus. Den tætte forbindelse mellem det håndbryggede øl og maltbyggen dyrket på deres egne marker, taler virkeligt til mig. Her er der virkeligt tale om håndlavet gourmet-øl. For at indsuge lidt af stemningen fra bryggeriet, kan jeg anbefale denneVideo om Bøgedal Bryghus, lavet af medieskole elever fra Viborg.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar