10 december 2015

Tramp Stamp IPA fra Clown Shoes

Det amerikanske bryggeri Clown Shoes har nogle utroligt flotte, og ofte ret udfordrende, etiketter. De er lavet i flot tegneseriestil, lidt som vi kender det fra de flotte etiketter fra Amager Bryghus, tegnet af Simon Hartvig Daugaard. Dagens øl er den første som jeg har smagt fra Clown Shoes, så jeg ved endnu ikke om deres øl er ligeså spændende som deres etiketter. Det vil vise sig.

Tramp Stamp IPA fra Clown Shoes
Tramp Stamp
Clown Shoes
Tramp Stamp er en ravgylden IPA på 7% alk, med et tuftigt hvidt skum som holder længe. I stedet for at bruge almindelig amerikansk ale gær, som i de fleste IPA'er, er denne IPA gæret med belgisk gær. Det giver flere frugt-estere, altså frugt-smagende smagstoffer, i øllen. Der er oven i købet tilsat appelsinskal under brygningen, så der er fuld tryk på frugt-kedlerne. Aromaen er derfor dejligt frugtig, med duft af citrus, appelsin, grape, melon og ananas. Det meste af dette stammer fra aromahumle, men jeg synes at det bliver understøttet af frugt fra gæren. I baggrunden er en fin duft af lys malt og en god mild bitterhed. I smagen er bitterheden dejligt fremtrædende, og bidrager sammen med en fin malt smag til en god mundfylde. Der er en rigtigt lækker frugtsmag af citrus, melon, lidt grape og ananas. Amerikanske IPA'er som kommer til Danmark er ofte lidt for gamle, så meget af humlesmagen er forsvundet. I denne flaske Tramp Stamp er der heldigvis stadigt masser af humlesmag. Måske bliver humlesmagen understøttet af frugt-estere fra gæren og appelsin, men jeg synes heldigvis ikke, at man direkte kan smage appelsinskal. Eftersmagen er halvlang og dejligt bitter.
Jeg synes at Tramp Stamp er en rigtig lækker belgisk IPA, så jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.

'Tramp Stamp' er det amerikanske udtryk for de store tatoveringer på lænden, som en overgang var populære blandt kvinder. Nogen kalder dem på dansk for 'Amager nummerplader' :)
Jeg kan godt lide øl med personlighed, og det må man sige at Tramp Stamp har. Jeg tror hellere at jeg må investere i nogle flere øl fra Clown Shoes.


Øl:
Tramp Stamp
Bryggeri:
Clown Shoes
Øltype:
Belgisk IPA
Alk.:
7 %
Købt:
Kvickly Allerød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar