20 december 2015

4. advent 2015 - Lagrede juleøl !

I dag er det 4. advent, og jeg er gået på juleferie. Dejligt. Da Højt Skummende jo i sidste uge havde 5 års jubilæum, har jeg fundet et par 5 år gamle øl frem fra min ølkælder. Jeg elsker lagrede øl, og som jeg skrev i min artikel om lagring af øl, så egner stærke øl med god maltsmag sig rigtigt godt til at lagre.

Carlsberg Semper Ardens Christmas Ale
Christmas Ale 2010
Carlsberg
Semper Ardens Christmas Ale er en flot kastaniebun Ale på 8,3% alk. Der er en del bundfald i flasken, som der nu engang bliver i en lagret øl, men der kommer ikke ret meget med i glasset. Øllets farve er betydeligt mørkere end i en ny flaske, men om dette skyldes at farven har ændret sig med alderen, eller at de nye øl brygges efter en anden opskrift, det ved jeg ikke.
Aromaen er lidt støvet i det, ja det kan også være at det bare er noget jeg bilder mig ind. Der er en tør krydret duft, samt aroma af træ og mørke krydderier. Bitterheden er meget lav, og er også lav i smagen. I en 'frisk' flaske Christmas Ale er der ret meget sødme, men her er det meste af sødmen forsvundet, og er sammen med malten blevet til en dyb smag af portvin, træ, karamel og lidt alkohol smag. Der er ret meget smag af krydderier, men fordi resten af smagen er så dyb, passer det hele perfekt sammen.
Jeg elsker lagrede Christmas Ale's, ja denne øl var faktisk startskuddet til mit øl-lager, så jeg giver den en karakter på 9,5 ud af 10.


St. Feuillien Cuveé de Noel
Cuveé de Noel 2010
St. Feuillien
St. Feuilliens juleøl Cuveé de Noel var jo hele startskudet til de søde krydrede juleøl, som i december oversvømmer Danmark. Førhen var en juleøl, eller julebryg, de lettere karamelliserede pilsnere som vi kender fra Tuborg, men nu er der jo heldigvis langt bedre øl på hylderne.
Denne flaske Cuveé de Noel havde udløb i 2010, så den er jo faktisk brygget vel 1-3 år tidligere. Alderen har givet den et ret kraftigt bundfald, og skummet er meget svagt. Bundfaldet smager ret kraftigt 'gammelt', så jeg vil anbefale at få så lidt som muligt af det med i glasset.
Aromaen er ikke kraftig, men rigtigt lækker. Der er en tør duft af karamel fra den gode malt, lidt duft af portvin, en lille smule oxideret duft af vådt træ, og lidt tør aroma af krydderier. Smagen er ret kraftig, og fortsætter i en lækker eftersmag, som bliver hængende meget længe. Der er smag af karamel, træ, portvin, mørk malt, vanillie og en tør krydret smag som danner baggrunden. Der er lidt af den oxiderede smag af vådt træ, som gode øl får langsomt, som er med til at omdanne den originale øls sødme og malt, til en dyb vinøs smag af træ, portvin og tja... læder. Denne skønne smag bliver hængende så længe, at man nærmest kun behøver at tage en tår hver 5. minut. Det er en rigtigt nydeøl.
En øl som denne er simpelthen hele grunden til at man lagrer øl. Det er en juleøl, som er død og kommet i himlen.. og jeg er kommet med. Skønt.
Jeg giver denne Cuveé de Noeæ fra 2010, en karakter på 9 ud af 10.

Hvis man har tålmodighed, og lagerplads, er det en rigtigt god idé, at gemme stærke og søde øl, som disse juleøl, et par år før de drikkes. Det bliver en helt anden og lange mere rund og balanceret oplevelse.
Hav en fortsat god 4. advent :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar