23 december 2015

Vælg Øl til Julemaden!

Øl og julemad hører sammen. Til den kraftigt smagende julemad, med and, brunede kartofler, rødkål og brun sovs kan man enten gå med en kraftig rødvin, som smager af det stik modsatte af maden, eller med en god juleøl, som med sødme og krydderier spiller sammen med maden. Jeg ved godt hvad jeg vælger.

Julebryg og
Christmas Ale
På mit bord juleaften skal der stå et par kraftige øl. De skal være søde, krydrede og have en god maltsmag og en lav bitterhed. Så passer de godt sammen med julemaden, så jeg kan sidde og svælge i den gode smag af maden, uden at få den 'skyllet væk' af syrlig vin.
Der findes masser af gode juleøl, men jeg har i flere år haft en par favoritter, som jeg ikke kan undvære. Den ene er Julebryg fra Det Lille Bryggeri, et af Danmarks bedste bryggerier, og den anden er Christmas Ale fra ingen andre end Carlsberg, arvesynden. Jeg var stor fan af Carlsbergs Semper Ardens serie og har siden 2006 købt ekstra flasker af Christmas Ale og gemt dem i min ølkælder. Det er mange år siden at serien gik fra at være en lille produktion i Valby, til at blive brygget i Fredericia og nu bliver de vist brygget i Sverige. Jeg er ikke engang sikker på at opskriften er den samme som i starten, men jeg holder stadigt ved Christmas Ale da jeg synes at den passer godt til maden.
Den anden øl er Det Lille Bryggeri's Julebryg, som på alle måder er en super øl. Med sin gode dybe smag af karamel, malt, krydderier og sødme, er alt hvad jeg leder efter i en juleøl. Den passer perfekt til maden og skal rigtigt nydes.

Når ræset er overstået, maden spist, gaverne delt ud og ungerne lagt i seng, kan der bliver tid til at sætte sig i en god stol og nyde en godnatøl. Det skal være en kraftig sag, som man kan sidde og nippe til, mens man lige falder ned. Måske en kraftig fadlagret Stout fra Amager, eller en belgisk quadraupel. Så er freden sikret.
Jeg håber at I får en rigtig hyggelig jul, med masser af gode gaver, mad og øl.
Rigtigt glædelig jul :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar