28 februar 2014

Rochefort 8

Det belgiske trappistkloster Notre-Dame de Saint-Remy brygger de skønne Rochefort øl, hvoraf jeg tidligere har anmeldt Rochefort 10 og Rochefort 6. Den sidste af deres øl, deres 8'er, er en stærk Dubbel med en dyb og lækker smag.

Rochefort 8
Rochefort 8 er en flot kastaniebrun Ale på 9,2% alc. Som jeg også skrev i anmeldelserne af de 2 andre øl, synes jeg rigtigt godt om det simple men fine design på etiketterne, og synes i det hele taget at det er en flot øl.
Øllen har et stort flødefarvet skum som holdt forbløffende længe. Jeg tror sjældent at jeg har set så meget skum på en øl over 9% alc.
Aromaen er rigtigt lækker, med duft af nødder, malt samt en frugtig blommeduft fra den belgiske gær. Det er en lækker men simpel aroma, som er stort set uden nogen bitterhed. Smagen er også helt utroligt lækker, med en ret sød men rigtigt skøn smag af blomme, malt og noget dejligt krydret sådan hen ad lakrids. I den meget lange eftersmag er der malt og krydderier, hvilket bliver balanceret af en maltet bitterhed.
Jeg synes at Rochefort 8 er en helt fantastisk øl, og giver den en karakter på 9 ud af 10.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar