10 februar 2014

Mont des Cats - En næsten -Trappistøl

Mont des Cats er et Trappist kloster i Frankrig, hvorfra flere af de belgiske klostre stammer. Allerede i 1826 anlagde man her et bryggeri, men desværre forsvandt det helt efter det blev bombet i 1918. Klosteret er nu begyndt at brygge øl igen, men i første omgang ikke på eget bryganlæg, men derimod hos søster-klosteret Scourmont Abbey i Belgien, hvilket huser bryggeriet Chimay. Øllene fra Mont des Cats har derfor ikke Trapppist-mærket, da de ikke brygger selv, men må vel kaldes en næsten-Trappist :)

Mont des Cats
Klosterøllen fra Mont des Cats er en nøddebrun Dubbel på 7,6% alc, med et flødefarvet skum som hurtigt forsvandt. Jeg synes at det er en fin lille flaske, men etiketten er altså lidt for simpel til min smag og mangler bla. lidt information om øllen.
Øllen har en fint frisk Dubbel aroma, med duft af nødder, malt, lidt karamel, lidt citron og en fin duft af noget blomme-agtig frugt fra den belgiske gær. Der er næsten ingen bitterhed i aromaen, men i smagen synes jeg at der er forholdsvis meget bitterhed af en belgisk Dubbel. Der er smag af citrus, græs, lidt karamel, lidt krydderier, figen og en ganske god frugt/blomme smag fra gæren. Det er en lækker fyldig smag med en halvlang eftersmag, hvor sødmen og det krydrede viger i baggrunden for bitterheden.
Jeg synes at Mont des Cats er en dejligt frisk Dubbel, og giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

Som jeg skrev i min anmeldelse af St. Bernadus Abt 12 blev produktionen her også startet af munke fra Mont des Cats, så de har mange gode sager på samvittigheden.
Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar