30 juni 2013

Herslev Porter - Brændt Balance

Da jeg for 2 uger siden besøgte Herslev Bryghus, købte jeg lidt øl med hjem, bla denne Porter. Det er en lidt usædvanlig porter, idet den er brygget med ristet hvedemalt, så den er lidt sødere og ligesom mere blød i smagen, end portere normalt er.

Herslev Porter er en flot kaffesort øl på 6,5 % alc. Selvom Herslevs etiketter er utroligt simple, kan jeg godt lide designet, med de diskrete vikinge-mønstre i baggrunden. Det eneste jeg savner er lidt mere information om øllen, i stil med det bryggeriet oplyser på deres hjemmeside, med IBU, Plato osv. Men det er der nok ikke mange almindelige forbrugere som interesserer sig for.
Øllen har en god mild porter aroma, med en brændt duft af malt, lidt nødder og lidt kaffe. Bitterheden i aromaen er ganske udemærket, og balancerer godt med resten. Selvom der kun er en IBU på 30, synes jeg også at smagen er fint bitter. Der er smag af karamel, brændt malt, lidt kaffe og en chokolade bitterhed i eftersmagen. Alt i alt synes jeg at det er en ganske god porter, som både smager fint af brændt malt, men også er mild og fyldig.
Jeg gav den en karakter på 8,5/10.

Jeg tror at det er sværere at lave en god Porter, end det er at lave mikrobryggeriernes darling, en Imperial Stout. Når alkoholen er lav, og der ikke tilsættes sækkevis af humle, er det åbentbart sværere at ramme en god balance, hvor den mørke brændte smag passer sammen med malt sødme og bitterhed. Der er mange bryggerier som laver halvkedelige Portere, men denne fra Herslev Bryghus synes jeg faktisk er rigtigt god :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar