10 juni 2013

Fuller´s Vintage Ale 2010

I min lokale Superbrugs har jeg købt en Vintage Ale 2010 fra Fuller´s, til den nette sum af 80,- og det er den absolut værd. Det er en Old Ale, og denne øltype er lidt svær at blive klog på, men er grundliggende en kraftig mørk øl, som bryggeriet har lagret før de frigiver den. Nogen gange har man blandet noget godt gammelt øl i, som Bøgedal gjorde med deres Bøgedal 300, men det tror jeg ikke er tilfældet med Fullers Vintage Ale.

Vintage Ale 2010
Fuller Smith & Turner
Bryggeriet gør meget ud af at fortælle, at øllen er brygget i en meget begrænset mængde, på 'kun' 125.000 flasker, og flasken er nummereret. Den kommer i en fin papæske, hvori der ligger en seddel som beskriver alle Vintage Ale's brygget siden 1997. Det er da meget sjovt. Vintage Ale 2010 er en flot kobberrød Ale på 8,5% alc, med et tæt flødefarvet skum som holdt længe.
Aromaen var god men ikke så kraftig, og havde duft af korn og karamel, samt en god vinøs sødme. Smagen var også meget vinøs, med smag af karamel og nødder, og en ganske god bitterhed i baggrunden. Jeg tror, at hvis man gemte øllen 3-4 år mere, så ville smagen blive endnu mere balanceret, og bitterheden ville vige for en mere afrundet smag. Jeg kan forstå, at importøren One Pint har Vintage Ale's helt tilbage fra 2000 på lager, så det kan da være, at man en gang kan være heldig at finde dem rundt omkring på ølbarer.
Jeg syntes at Fuller´s Vintage Ale 2010 var en rigtig lækker øl, og gav den en karakte på 8,5 ud af 10.

Til 80,- for en flaske, er det jo ikke en øl som man drikker hver dag, ihvertfald ikke her i huset. Men til en hyggelig aften hvor man har god tid, er det skønt at sidde og nyde sådan en lækker gammel øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar