05 april 2017

Perler for Svin - Frugtig IPA fra Lervig

Brygmester Mike Murphy på Lervig Bryghus laver masser af sjove eksperimenterende øl. De fleste har jeg 'kun' smagt på fad, men nogle enkelte flaskeøl bliver det da også til. Hos Toft Vin har jeg fundet denne 'Perler for Svin', en frugtig NE-IPA.

Perler for Svin
Lervig Aktiebryg
Perler for Svin er en uklar ravgylden IPA på 6.3% alk, med et luftigt flødefarvet skum. Jeg synes at det er en rigtigt flot øl, med en farverig etikette som passer godt til den frugtige øl.
Aromaen er frisk og frugtig, med en mild bitterhed men masser af humleduft af citrus, melon, vindruekerner, ananas og blomster. I smagen bliver bitterheden næsten skjult af den humlede frugt smag, men i den halvlange eftersmag bliver bitterheden dejligt kraftig. Der er så meget smag af frugt, at man næsten skulle tro at øllen er tilsat frugt, men smagen kommer fra voldsomme mængder af humlerne Azacca, Simcoe og Mosaic, hvilket giver smag af citrus, melon, ananas, og blomster. Den kraftige frugtsmag får øllen til at virke sød, men den faktiske rest-sødme er sikkert ret lav.
På etiketten af Perler for Svin står der: Drink Soon, og med en så humlet øl som dette, er det virkeligt alfa og omega. Smagen vil ændre sig måned for måned, så jeg vil kraftigt anbefale at drikke den inden den er mere end 2-3 måneder gammel.
Jeg synes at Perler for Svin er en rigtigt lækker IPA, så jeg giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

De uklare og mildt bitre, men meget frugtige, NE-IPA'er er i høj kurs for tiden, og mange bryggerier forsøger sig med stilken. Amager Bryghus har f.eks. brygget 'The Bastard Princes'. Den får I en anmeldelse af inden længe.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar