12 april 2017

Kalamazoo Stout - Dyb balance fra Bell's Brewery

Et af de amerikanske stjernebryggerier som sidste år besøgte Copenhagen Beer Celebration, var Bell's Brewery fra Michigan. På Ratebeer er de blandt verdens 100 bedste bryggerier og får stjernekarakterer for en række af deres øl, bl.a. dagens hovedperson: Kalamazoo Stout, som har en ren 100/100 rating. Bryggeriet ligger i byen Kalamazoo, så da det blev startet tilbage i 1983 var det under navnet Kalamazoo Brewing. Som mange amerikanske øl-pionerer er bryggeriet vokset støt, og brygger i dag ca 40 mio liter øl om året.

Kalamazoo Stout fra Bell's Brewery
Kalamazoo Stout
Bell's Brewery
Kalamazoo Stout er en kaffesort øl på 6% alk, med et luftigt lysebrunt skum. Aromaen har en dejlig duft af brændt malt, chokolade, lidt krydderier og masser af kaffe. Jeg kan rigtigt godt lide selve duften af malten, men jeg ved ikke om der er brugt en særlig malt sort, eller om det blot er lige den rette blanding af lys og mørk malt. Det virker ihvertfald godt, for der er en rigtigt lækker balance, som bliver endnu mere fremtrædende i den dejligt kraftige smag. Smagen af kaffe og chokolade balanceres af en frugtig smag som fra mørke bær, en anelse røg og en god bitterhed. Der er tilsat lakrids, men den smag synes jeg ikke er fremtrædende. Kalamazoo Stout er i følge bryggeriet lavet med 'masser af humle', så den balancerende frugtighed skyldes nok humlen. Humlesmag aftager jo med alderen, så denne skønne stout egner sig nok ikke til at blive lagret. I den halvlange eftersmag er der masser af kaffe bitterhed og maltfylde.
Jeg synes at Kalamazoo Stout er en virkeligt lækker øl, så jeg giver den en karakter på 8,5 ud af 10. Det kan godt være at jeg er en nærig gammel mand, men hos mig trækker det altså lidt ned, at denne lille 33 cl flaske koster ca 85,- selv hos Kvickly i Allerød, som ellers plejer at have rimelige priser.

Bell's kommer også på Mikkellers ølfestival i år, og en ølfestival som denne giver jo en chance for at smage nogle øl som ellers kan være svære at få fingre i. Eller der som denne, er lige lovligt dyre på flaske :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar