16 april 2017

Schlenkerla Fastenbier - Hygge i Bamberg

Tyskerne elsker årstidsøl ligeså meget som os. Det er bare ikke krydrede juleøl som står øverst på ønskelisten, men derimod den gode bock-øl som frigives i oktober-november. I foråret har mange bryggerier desuden en Fastenbier, som kun kan købes i ugerne op til påske. For et par uger siden var jeg en tur i den smukke ølby Bamberg, hvor jeg sammen med min kone besøgte nogle af de gode bryggerier. Vi var naturligvis også en tur på Schlenkerla, som ligger i en fantastisk flot gammel bygning. En del af bygningen er et gammelt kloster fra 1400 tallet, som er blevet slået sammen med et værsthusbryggeri som har ligget der mindst siden 1387. Vi satte os under de sorttjærede bindingsværk bjælker og bestilte noget godt tysk mad og sæsonøllen Fastenbier.

Schlenkerla Fastenbier
Fastenbier
Schlenkerla
Schlenkerla Fastenbier er en kastaniebrun lagerøl på 5,5% alk, med et tæt flødefarvet skum som holder længe. Den har en dejligt duft af malt, som er en anelse krydret og brændt, en god bitterhed, samt en fin duft af røg. Røgen er ikke nær så kraftig som i Schlenkerlas normale Märchen, så bag den kan man næsten fornemme lidt humleduft af græs og blomster.
I smagen er der en rigtigt lækker maltsmag af brændt karamel og lidt krydderier. Af en lagerøl at være, synes jeg at der er en rigtig fin bitterhed, men den stammer nok mest fra malten og fra røgsmagen. For røg er der. Røgsmagen starter mere blidt end i deres Märchen, men den kommer langsom snigende, indtil den i eftersmagen er temmeligt insisterende. Det er gode sager det her.
Jeg synes at Schlenkerlas Fastenbier er en rigtigt dejlig øl, hvor røg, malt og bitterhed har en rigtigt fin balance, så jeg giver den en karakter på 7 ud af 10.

En mørk lagerøl som denne er bedst til mad, men heldigvis kan man også få masser af godt traditionelt tysk mad på Schlenkerla. Jeg fik mig en gang bratwurst lavet med røgmalt og severet med  maltbrød og en rigtigt velsmagende omgang sauerkraut. Og så lige en Schlenkerla Märchen til dessert :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar