11 februar 2016

American Style IPA fra Ørbæk

I min lokale Fakta faldt jeg i går over en Amerikansk IPA fra Ørbæk Bryggeri. Tilbage i 2012 skrev jeg, på #IPA dagen, en anmeldelse af deres almindelige IPA, som jeg synes er ganske udemærket. I denne amerikaner version, har det hele lige fået en tand mere, med mere alkohol og mere humle. Det er faktisk helt ok.

American Style IPA fra Ørbæk Bryggeri
American Style IPA
Ørbæk Bryggeri
American Style IPA er en ravgylden øl på 7% alk, med et luftigt flødefarvet skum, som holder længe. Etiketten er lavet i klare farver, som vist må være et forsøg på at få øllen til at virke frisk og vild. Eller sådan noget.
Aromaen gør ikke så meget væsen af sig, men er sådan set udemærket. Der er duft af malt, korn, en anelse karamel og der er en lav bitterhed, med duft af gran og citrus. I smagen er der også malt og karamel, hvilket er med til at give en udemærket mundfylde. Det er lige før det bliver for meget med karamellen, men det opvejes af, at bitterheden faktisk er ganske fin. Bitterheden kommer ligesom snigende i eftersmagen, så der ender med at være en god smag af citrus og gran. Jeg har lidt svært at se hvordan dette er en amerikansk IPA, men det er da bestemt en IPA, og af en supermarkedsøl har den en ganske fin smag og bitterhed.
Jeg giver American Style IPA fra Ørbæk en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar