06 august 2015

Jack Hammer - #IPADay 2015

For at fejre at det i dag er #IPADay, får I her en anmeldelse af monster IPA'en Jack Hammer fra Brewdog. IPADay har eksisteret siden 2011, så dette er 5. gang jeg anmelder en IPA på dagen. Selv om der har været nogle gode IPA'er imellem, fra bla. Beer Here og Flying Couch, tror jeg at dette monster fra Brewdog er den mest bitre jeg har kastet mig over.
Jack Hammer fra Brewdog
Jack Hammer
Brewdog

Jack Hammer er en klar gylden IPA på 7,2% alk, så den er vel nærmest en Imperial IPA. Det er en flot øl, med et tæt hvidt skum som holder længe. I aromaen er der en god bitterhed med humleduft af citrus, græs, lidt grape samt vindruekerner. I baggrunden er der lidt duft af lys malt til at skabe lidt balance, en balance som desværre mangler i smagen. En smag som er kraftigt bitter, så bitter at der faktisk går lidt tid før man kan smage humlen. I baggrunden er der dog en god humlesmag af grape og citrus, hvilket fortsætter i den halvlange eftersmag.
Jeg synes at Jack Hammer er en virkeligt god øl, selvom jeg synes at grape bitterheden bliver lidt for meget, så jeg giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

Der er flere ølbarer mv. som i dag gør lidt ekstra ud af IPA'erne. Det er bl.a. Taphouse der, så vidt jeg kan bedømme, vil have næsten 20 forskellige IPA'er på hanerne i aften.
Jeg synes at vi i dag skal løfte glasset, hvad enten det bliver på en ølbar eller i hjemmet, og skåle for den gode humle, på den 5. Internationale IPA dag, #IPADay.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar