24 august 2015

Thisted Bryghus - Ingefær og Havtorn

På Thisted Bryghus er man gået aktivt ind i arbejdet med at lave en Ny Nordisk Øl (NNØ), hvilket har resulteret i flere rækker af forsøgsbryg, samt en ølserie med urter indsamlet i Nationalparken Thy. Supermarkedsøllene Havtorn, Ingefær og Enebær er ikke direkte Ny Nordisk, men de er et skridt i den retning.
Jeg fandt øllene Ingefær og Havtorn i Fakta til 15,- stykket, så dem får I en anmeldelse af her.

Ingefær
Thisted Bryghus
Ingefær er en hvedeøl på 4,5% alk, med et luftigt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Aromaen er ganske fin, med en lav citrus bitterhed, en fin hvede aroma i baggrunden, og en tydelig duft af ingefær. Det lyder jo lidt skræmmende med det ingefær, men det virker faktisk ret godt, specielt i selve smagen. I en Belgisk Witt bruger man jo koriander og curacao (appelsin skal) som krydderi, så skridtet til at bruge ingefær i stedet er faktisk ikke så langt som det lige lyder i første omgang. Folk som ikke bryder sig om ingefær vil helt sikkert ikke kunne lide øllen, men jeg vænnede mig hurtigt til smagen. Der er smag af citrus, græs samt en lav bitterhed, som passer godt til en hvedeøl. Selve hvedesmagen holder sig lidt i baggrunden.
Jeg synes at 'Ingefær' er en ganske fin hvedeøl, som fx ville passer rigtigt godt til fisk eller orientalsk mad, og giver den en karakter på 7,5 ud af 10.

Havtorn
Thisted Bryghus
Havtorn er en lagerøl på 5,8% alk, med et tæt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Havtorn bær giver en meget speciel bitterhed til øl, og skal derfor bruges med forsigtighed. Det synes jeg er lykkedes ganske godt for Thisted, for havtornen ligger ligesom kun i baggrunden og lurer, hvor den giver øllen lidt kant, Hvilket er tiltrængt.
 Det er grundliggende en tysk industripilsner, med en lav bitterhed, duft af citrus, pilsnermalt og en tydelig duft af den tilsatte ascorbinsyre. Der er en anelse af syrlig-agtig frugt, men jeg ville ikke have gættet at den stammer fra havtorn bær. I smagen er havtornen mere tydelig, men kommer mest snigende i eftersmagen. Der er fundet en god balance med den øvrige, lette men friske, smag, så havtornen slet ikke bliver så dominerende som den fx er i nogle øl fra norske Nøgne Ø.
Jeg synes at der er en alt for tydelig smag af ascorbinsyre, men det kan godt være at noget af smagen skyldes havtornens syrlighed.
Havtorn er, efter min mening ikke en specielt spændende øl, og hæver sig kun lidt over hvad jeg ville forvente af en almindelig tysk pilsner. Jeg giver den en karakter på 6,5.

Jeg er ikke ligefrem imponeret af Havtorn og Ingefær øllene, men jeg synes overordnet godt om det arbejde Thisted Bryghus laver med at genindføre brugen af bær og urter i dansk øl. Nu er dette jo også 'kun' en supermarkeds øl-serie, og til en pris af kun 15,- er det måske urimeligt at forlange revolutioner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar