27 oktober 2014

Leffe Nectar

Øllene fra bryggeriet Leffe er vel nok de mest almindeligt kendte belgiske øl, men bryggeriet ejes af giganten InBev, så mange ølentusiaster ser nok lidt ned på øllene. Ud over deres Blonde og Brune, som man kan få i de fleste supermarkeder, laver Leffe også en række mindre øl, hvoraf jeg har fået fingre i en Leffe Nectar. Det er en blonde Ale brygget med honning.

Leffe Nectar
Leffe Nectar er en Ale på 5,5% alk, med et tæt hvidt skum som efterlod lidt blonder på glasset. Baggrunden på etiketten forestiller en bikage, og jeg tror at øllens fine gyldne farve skal vise det samme, altså at det er en øl med honning.
Aromaen er fin sød, med en antydning af honning og lidt citrus bitterhed. Det er en ret simpel duft, men jeg kan ret godt lide den, selvom den hverken er særligt spændende eller særligt bitter.
I smagen er der også lidt honning, men det balanceres af en mild bitterhed, med smag af blomster og citrus. Der er en god frugt smag, som i de fleste belgiske klosterøl, hvilket naturligvis understøttes af den milde smag af honning. Sammen giver det en rigtig fin mundfylde, og en dejlig halvsød eftersmag.
Jeg synes at Leffe Nectar er en rigtigt fin øl, men nu er jeg også meget glad for honning og foretrækker søde øl, så humle-fans vil sikkert synes at den er lidt kedelig. Jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar