09 juli 2013

Troubadour Stout - Belgisk Imperial Stout

Der er ikke ret mange belgiske bryggerier som laver portere, men der er heldigvis dukket nogle mikrobryggerier op, som tør at bide skeer med denne meget u-belgiske øltype. En af dem er Musketeers, som i deres Troubadour serie har lavet en Imperial Stout, med et belgisk twist.

Troubadour Imperial Stout
The Musketeers
Troubadour Stout er en flot kaffesort øl på 9% alc, med et cremet flødefarvet skum som holdt længe. Øllen laves, så vidt jeg kan se, kun i 75 cl flasker, og jeg fik denne flotte flaske i fødselsdagsgave sidste år. Den var, så vidt jeg husker, købt hos BarleyWine.
Aromaen er ikke specielt kraftig, af en Stout, men er ganske god. Den lugter ret brændt, med duft af malt, nødder, lidt blomme, og en ganske ok bitterhed i baggrunden. Den har en IBU på 45, og har en ganske bitter smag, specielt for en belgisk øl. Jeg tror at der er brugt belgisk gær, for der er ligesom mere smag af tørret frugt og blomme end jeg er vant til i en Stout, men der er også masser af malt, lakrids, kakao og den gode brændte smag som en god porter skal have. Trods alt dette, er det en ret let øl, af en Stout at være, men med en god lang eftersmag, som er både brændt, bitter og krydret.
Det er som om Troubadour Stout ikke er helt i balance, og jeg tror at den ville være blevet bedre hvis jeg havde gemt den 2-3 år mere. Det må jeg prøve hvis jeg engang får fat i en flaske mere :)
Jeg synes dog stadigt at det er en skøn øl som den er, og giver Troubadour Imperial Stout en karakter på 8,5/10.

Det er moderne at lave IPA'er med belgisk gær, en såkaldte BIPA, og at dømme ud fra denne Troubadour Stout, kan den belgiske gær også tilføre lidt ekstra smag til Stout øl. Ak ja, så mange øl at smage, og så lidt tid ;)

Øl: Troubadour Imperial Stout
Bryggeri: The Musketeers
Øltype: Imperial Stout
Alk.: 9%
Købt: BarleyWine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar