28 juli 2013

Korbinian fra Weihenstephaner

Weihenstephaner blev oprindeligt grundlagt i 1050 og dermed det ældste bryggeri i verden. De er mest kendt for deres almindelige Weisbier, som er en skøn tysk hvedeøl, men laver også andre gode øl. Hos BarleyWine i København fandt jeg deres dobbeltbock Korbinian, og hold da op, det er en god øl.

Korbinian
Weihenstephaner
Korbinian er en kastaniebrun Dobbeltbock på 7,4% alc, med et tæt lysebrunt skum, som dog forholdsvis hurtigt forsvandt. Aromaen var meget kraftig, og helt fantastisk god. Der var duft af nødder, malt, en meget krydret duft, næsten som af kaffe, og så meget styrke at det næsten var en duft af alkohol.
Smagen syntes jeg simpelthen var eminent. Den havde en blød og lækker smag af malt, nødder, krydderier og en fin bitterhed i baggrunden. Det hele spillede sammen til en fantastisk kraftig smag, uden at det gik hen og blev helt kunstigt, som fortsatte i en meget lang eftersmag, som var blød, mørk og lækker.  Jeg tror aldrig at jeg har smagt en lagerøl, altså en undergæret øl, med så meget smag og fylde.
Jeg er en stor fan af mørke dobbeltbock øl, og denne Korbinian er simpelthen den bedste af typen som jeg har smagt. Jeg gav den en karakter på 9,5/10.

En anden rigtig god øl fra Weihenstephaner er deres Vitus. Det er en hvede-bock, med masser af dejlig smag. Den må jeg anmelde en anden god gang.

Øl:
Korbinian
Bryggeri:
Weihenstephaner
Øltype:
Dobbeltbock
Alk.:
7,4%
Købt:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar