17 juli 2013

Ballast Point Brewing

I SuperBrugsen har jeg købt de to øl Big Eye og Pale Ale fra det amerikanske bryggeri Ballast Point. Til ca. 20,- stykket er det nogle utroligt gode øl.

I 1992 åbnede Jack White, ikke ham fra The White Stripes, en hjemmebrygger forretning i San Diego i Californien. Han bryggede øl hjemme i haven, men da han i 1996 fik selskab af den prisvindende hjemmebrygger Yuseff Cherney, åbnede de et rigtigt bryggeri, under navnet Ballast Point. Bryggerne er entusiastiske sportsfiskere, så deres øl er alle opkaldt efter store fisk, fx er Bigeye og Yellow Tail (den på Pale Ale'en) begge tunarter. Ballast Point er sponsorer på et projekt, hvor tunfisk mærkes, for at kunne studere deres migrations mønstre, og på brygggeriet hjemmeside kan man se masser af fiskeri billeder :)

Pale Ale (Yellowtail)
Ballast Point Brewing
Yellow Tail er en flot gylden Pale Ale på 4,6% alc, med et tæt hvidt skum som holdt længe. Aromaen er ganske god, med duft af korn, en del citrus syrlighed, og noget friskt frugtagtigt hen ad melon. Det er ikke en specielt bitter aroma, og det er heller ikke bitterheden som dominerer i smagen, og den har da også kun en IBU på 23. Ballast Point kalder det selv for en Kölsch, altså en overgæret lys øl, men det må den ikke hedde, da det øltypen er beskyttet. Smagen er af melon, citrus og banan, og er dejligt frisk og frugtig. Selv om dette slet ikke er det jeg forventede af en amerikansk Pale Ale, synes jeg at den er rigtigt god, og gav den en karakter på 8/10.

Big Eye IPA
Ballast Point Brewing
Big Eye IPA er derimod en helt anden størrelse, for her er der masser af humle og bitterhed. Det er en flot ravgylden øl på 7% alc, med et stort flødefarvet skum. Straks den blev hældt op, bredte der sig en liflig duft af humle, med en rigtig god bitterhed. Der er brugt Columbos og Centenniel humle, og der er duft af citron, grape og eksotiske frugter. Med en IBU på 75, er der en rigtig god bitterhed i smagen, men selv om der er en god del grape smag, specielt i eftersmagen, synes jeg ikke at det bliver for meget, men hænger godt sammen. Eftersmagen er halvlang, og er friskt bitter. Jeg synes at Big Eye IPA er en rigtigt god øl, og giver den en karakter på 9/10.

Som jeg skrev på Højt Skummendes Facebook side, købte jeg et par håndfulde amerikanske øl da SuperBrugsen havde 4th July tema, og af dem jeg har smagt indtil nu, har der ikke været nogen missere. Det er skønt at få nogle godt humlede amerikanere, uden at de skal koste en bondegård :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar